کد خبر : 20354
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 شهریور 1403 - 8:10

ده‌ها هزار دلار درآمد امارت اسلامی افغانستان از هواپیماهای عبوری از آسمان این کشور

ده‌ها هزار دلار درآمد امارت اسلامی افغانستان از هواپیماهای عبوری از آسمان این کشور
دولت افغانستان می گوید:با تغییر مسیر بعضی از پروازها از آسمان ایران به افغانستان، در ۲۴ ساعت ۲۶۵ هواپیما از فضای این کشور عبور می‌کنند که از هر پرواز ۷۰۰ دلار دریافت می‌کند و روزانه ده‌ها هزار دلار درآمد دارد.

به گزارش کلینی نیوز، اخیرا رویترز گزارش داد که شرکت‌های هواپیمایی جهان با ناامن شدن فضای هوایی در ایران و خاورمیانه، آسمان افغانستان را گزینه‌ای امن‌تر برای عبور به جنوب و شرق آسیا می‌دانند.

امام‌الدین احمدی، رئیس نشرات وزارت ترانسپورت و هوانوردی امارت اسلامی افغانستان گفت: «اکنون در ۲۴ ساعت ۲۶۵ پرواز براساس تازه‌ترین آماری‌که من دریافت کردم، از فضای افغانستان عبور می‌کنند و شرکت‌‌های مختلف مثل بریتیش ایرویز،‌ لوفت‌هانزا، ایرآستانه، ایرایندیا،‌ امریکن ایرلاینز، شرکت هوایی بنگلادش، سنگاپورایرلاینز…. شامل آن هستند.»

شرکت‌های بریتش ایرویز، لوفت‌هانزا و سنگاپور ایرلاینز، سه سال پیش با تسلط طالبان و توقف خدمات کنترل ترافیک هوایی، عبور از افغانستان را، که در مسیرهای اصلی اروپا به آسیا قرار دارد، متوقف کردند.

 خطوط هوایی سیاری از آنها، پس از بسته شدن آسمان روسیه به روی اکثر هواپیماهای غربی از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، به عبور از حریم افغانستان روی آوردند.

سایر شرکت‌های هواپیمایی که از آوریل امسال پروازهای خود را بر فراز افغانستان افزایش داده‌اند عبارتند از: ترکیش ایرلاینز، تای ایرویز و گروه ایرفرانس-کی‌ال‌ام.

کی‌ال‌ام گفته است: «بر اساس اطلاعات امنیتی، کی‌ال‌ام و سایر خطوط هوایی در حال حاضر تنها در مسیرهای خاص و فقط در ارتفاعات بالای افغانستان پرواز می‌کنند.»

شرکت تایوانی ایواایر، که از حدود یک ماه پیش استفاده از فضای افغانستان را شروع کرده، به رویترز گفته است که مسیرها را بر اساس ایمنی، وضعیت بین‌المللی فعلی و توصیه‌های پروازی انتخاب می‌کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.