کد خبر : 16014
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دی 1402 - 7:06

ده‌ها شهید و مجروح در پی دو انفجار انتحاری در مراسم سالگرد شهید قاسم سلیمانی در کرمان

ده‌ها شهید و مجروح در پی دو انفجار انتحاری در مراسم سالگرد شهید قاسم سلیمانی در کرمان
این گزارش‌ها همچنین حال شمار زیادی از مجروحان را وخیم گزارش کردند.

به گزارش کلینی نیوز، خبرگزاری‌های رسمی ایران چهارشنبه ۱۳ دی به نقل از رئیس اورژانس این کشور گزارش دادند که آمار آسیب‌دیدگان از وقوع انفجارهای پی در پی در مراسم سالروز به شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در کرمان به ۱۰۳ کشته و ۱۴۱ زخمی افزایش یافته است.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به وقوع دو انفجار در کرمان، گفت: «اولین انفجار در این حادثه ساعت ۳ بعد از ظهر اتفاق می‌افتد و هنگامی که سایر مردم و زائران به کمک افراد دچار مصدومیت می‌آیند، انفجار دوم رخ می‌دهد که زمان انفجار دوم حدوداً ۳:۲۰ دقیقه بعد از ظهر بوده است.»

وحیدی افزود: «طبیعتا همه چیز در کنترل است و مردم نگران نباشند، نیروهای نظامی و امنیتی هوشیار هستند». او همچنین عاملان انفجارهای کرمان را به «پاسخ مقتدرانه و کوبنده» تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، محسنی اژه‌‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران در واکنش به حادثه انفجارهای کرمان، گفت:‌ «دستگاه‌های مسؤول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی مکلف هستند با سرعت و دقت به تعقیب تمام سرنخ‌ها و عاملان و مسبّبان این جنایت اهتمام ورزند».

بنا به گزارش این خبرگزاری محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور ایران به مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان دستور داده «با کمک تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در کمترین زمان ضمن شناسایی مسببین و حامیان این جنایت با آنها برخورد قاطع و عبرت‌آموز صورت گیرد».

به گفته رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان، «این حادثه علی‌رغم همه تدابیر امنیتی و ایمنی رخ داده» و اکنون همه حاضران از محل تخلیه شده‌اند.

سپاه سایبری پاسداران انقلاب اسلامی در شبکه اجتماعی تلگرام دلیل این دو انفجار را «عامل انتحاری» عنوان کرده و نوشت که شمار مجروحان و کشته‌شدگان این دو انفجار «بالاست

درباره شهید سردار قاسم سلیمانی

فعالیت های شهید سردار سلیمانی حضور در عراق و سوریه و نقش آفرینی غیرقابل انکار در پایان کار داعش در خاورمیانه است.

سردار سلیمانی در مدت حضورش علیه داعش، در عراق و سوریه در آزادسازی مناطقی مانند “تکریت”، “جرف‌الصخر”، “موصل”، حفظ “سامرا” و “کربلا” از چنگ داعش، جلوگیری از سقوط اربیل و… در عملیات «ام‌المعارک» نقش محوری را ایفا کرد.

در سال ۲۰۱۱م نیرو‌های تحت فرمان سلیمانی از جمله لشکر فاطمیون و تیپ زینبیون جهت مبارزه با داعش و نیرو‌های شورشی راهی سوریه شدند.

همچنین در سال ۲۰۱۴ شهر موصل به تصرف داعش درآمد و بغداد، پایتخت عراق نیز تا مرز سقوط پیش رفت؛ قاسم سلیمانی با سازماندهی بخشی از نیرو‌های حشد الشعبی نقش مؤثری در اخراج داعش از عراق داشت.

حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت عراق، از قاسم سلیمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان عراق در مبارزه با داعش نام برد.

سلیمانی در نامه‌ای خطاب به آیت الله خامنه‌ای که ۳۰ آبان ۱۳۹۶ش در رسانه‌های ایران منتشر شد، پایان داعش را اعلام کرد

سردار بزرگ اسلام در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی پایان داعش را اعلام کرد و در بخشی از آن نوشت: “حقیر به‌عنوان سرباز مکلف‌شده از جانب حضرت‌عالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه‌ی داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی-صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره‌ی این شجره‌ی خبیثه‌ی ملعونه را اعلام می‌کنم. “

شهادت 

۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ حاج قاسم سلیمانی بعد از ۴ دهه مجاهدت توسط موشک های لیزری پهپاد آمریکایی به همراه ابومهدی المهندس، فرمانده حشدالشعبی عراق ، سردار پورجعفری رئیس دفتر شهید سلیمانی، شهید وحید زمانی نیا و شهید هادی طارمی و شهید محمدرضا الجابری رئیس تشریفات حشد الشعبی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

پس از تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی به همراه دیگر شهدا در عراق مردم قدرشناس ایران با استقبال گسترده از فرزند شجاع خود در مشهد، تهران، قم و کرمان پیکر این شهید بزرگوار را تشییع کردند و مطابق با وصیت شهید در کرمان به خاک سپردند. برآوردها نشان از آن دارد که حدود ۲۵ میلیون نفر در تشییع پیکر این شهید بزرگوار حاضر شدند.

پیوند گروه تروریستی داعش و عربستان

آقای میثم غفاری نژاد پژوهشگر گروه غرب آسیا و شمال آفریقا پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: «جان مک کین» دیداری با ابوبکر بغدادی در سوریه داشت و از آنجا برنامه شبکه تامین مالی و تسلیحاتی داعش با هماهنگی آمریکا و عربستان اجرا شد.

وی نیروی مقابل اقدامات بی ثبات سازی عربستان در منطقه را محور مقاومت عنوان و اظهار کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده اصلی مبارزه با داعش در این حوزه بود که جلوی محور جدید شرارت در منطقه یعنی داعش ایستادگی کرد و در نهایت آن‌ها را از بین برد.

این پژوهشگر مسائل منطقه با اشاره به قرار دادن انصارالله یمن در لیست تروریستی توسط آمریکا تصریح کرد: منفعت آمریکا در ایجاد اختلاف و بی ثبات سازی در منطقه برای پیشبرد اهداف خود است که یکی از این اهداف، دسترسی به منابع نفتی و انرژی است.

مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی تهران در این باره می نویسد: نقش عربستان سعودی در شکل‌گیری و حمایت از گروه‌های اسلام‌گرای افراطی همچون، طالبان، القاعده، داعش، جیش الاسلام، جبهه اسلامی و گروه‌های افراطی دیگر غیرقابل‌ انکار است. دراین‌میا‌ن، عواملی نظیر: بسط گفتمان وهابیت و سلفیسم، تضعیف گفتمان شیعه و جلوگیری از قدرت‌یابی شیعیان، جلوگیری از نفوذ و قدرت‌گیری جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه و تلاش برای تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای به‌نفع خود، نقش مهمی در حمایت‌های همه‌جانبه سعودی‌ها از گروه‌های اسلام‌گرای افراطی ایفا می‌کنند.

عربستان سعودی به دو دلیل از داعش حمایت می‌کند. نخست، ایجاد بحران و تضعیف دولت شیعیان در عراق است که ازاین‌طریق هم کارایی دولت عراق را زیرسؤال ببرد و هم از شکل‌گیری عراق دموکراتیک و باثبات جلوگیری کند. سعودی‌ها معتقدند که اهل سنت عراق در حاشیه قدرت قرار گرفته‌اند، لذا می‌بایست به آنها قدرت بخشید تا مجدداً به موقعیت و جایگاه قبلی خود دست یابند. حمایت مالی، نظامی و رسانه‌ای عربستان سعودی از داعش در عراق درهمین‌راستا صورت گرفته است.

دلیل دوم حمایت عربستان سعودی از داعش، به تلاش سعودی‌ها برای سرنگونی نظام سوریه بازمی‌گردد. ریاض، حضور دمشق در محور مقاومت و روابط راهبردی آن با تهران را پیروزی رقیب منطقه‌ای خود، یعنی جمهوری اسلامی ایران می‌داند. از همین‌رو از سال ۲۰۱۲ به حمایت از گروه‌های سلفی جهادی فعال در سوریه به‌ویژه گروه‌های همسو با خود ازجمله: جیش الإسلام و أحرار الشام و جبهه اسلامی پرداخت؛ اما ناتوانی این گروه‌ها در سرنگونی نظام سوریه موجب شد که عربستان سعودی به گروه نوظهور داعش روی آورد.

گروهی که در طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ توانست بخش گسترده‌ای از جغرافیای عراق و سوریه را تحت تصرف خود درآورد. با پیشروی گسترده عناصر داعش در سوریه، سعودی‌ها برای سرنگونی نظام بشار اسد لحظه ‌شماری می‌کردند. و دولت شام توسط  گروه داعش اعلام شد

دوسال بعد از تشکیل دولت شام  شهید سلیمانی  در نامه‌ای خطاب به آیت الله خامنه‌ای که ۳۰ آبان ۱۳۹۶ش در رسانه‌های ایران منتشر شد، با آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه‌ی داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی-صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره‌ی این شجره‌ی خبیثه‌ی ملعونه را اعلام کرد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.