کد خبر : 15244
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 18:30

دلایل خشم باکو از آمریکا

دلایل خشم باکو از آمریکا
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که مقام‌های این کشور به دلیل «رویکرد یک‌جانبه آمریکا»، در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان که برای روز ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) در واشنگتن برنامه‌ریزی شده بود، شرکت نخواهد کرد.

به گزارش کلینی نیوز، تازه‌ترین دلیل خشم این کشور از آمریکا گفته‌های جیمز اوبراین، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور اروپا و اوراسیا بر می‌گردد که روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر در مقابل کمیسیون فرعی اروپا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مطرح شد.

بنا به گزارش بی بی سی، جمهوری آذربایجان اظهارات آقای اوبراین درباره آینده منطقه قره‌باغ کوهستانی و عملیات نظامی روز ۱۹ سپتامبر در این منطقه را «یک‌جانبه و جهت‌دار» خوانده و ارزیابی او از وضعیت را «بی‌پایه و غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

اوبراین به کمیته روابط خارجی گفت که «با در نظر گرفتن واقعیت جدید» وزارت خارجه این موضوع را روشن کرده است که رابطه واشنگتن با باکو «دیگر نمی‌تواند مثل قبل ادامه پیدا کند» مگر آن که پیشرفتی در روند صلح ایجاد شود.

او گفت آمریکا اقدامات جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی را محکوم کرده، جلسات دوجانبه سطح بالا را لغو کرده و برنامه‌های آینده را هم تعلیق کرده است.

آقای اوبراین گفت: «ما همچنان از مقام‌های جمهوری آذربایجان می‌خواهیم که شرایط بازگشت ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی را در صورتی که بخواهند به خانه‌هایشان برگردند یا از مراکز فرهنگی‌شان در آن منطقه بازدید کنند، تسهیل کنند، و تردد بدون مانع کالاهای تجاری،‌ کمک‌های بشردوستانه و مسافر به این منطقه از طریق گذرگاه لاچین را احیا کتند.»

در جلسه کمیته روابط خارجی کنگره، بیل کیتینگ، عضو مجلس نمایندگان هم با انتقاد شدید از جمهوری آذربایجان گفت که با وجود تلاش‌های دیپلماتیک،‌ باکو «مسیر نظامی» را برگزید و به دلیل «اقدامات غیرقابل قبول جمهوری آذربایجان» حدود ۱۰۰ هزار ارمنی ساکن منطقه قره‌باغ کوهستانی «با ترک خانه و زندگی‌شان به ارمنستان رفتند».

او خواهان حمایت اقتصادی و بشردوستانه از کسانی شد که مجبور به ترک منطقه شده‌اند و اطمینان داد کسانی که «مسئول ارتکاب جرایم مورد ادعا هستند، به عدالت سپرده می‌شوند»

با وجود این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این انتقادات و خارج شدن جمهوری آذربایجان از نشست واشنگتن، گفته است که آمریکا همچنان از مذاکرات صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کند و دو طرف را تشویق به شرکت در مذاکرات «چه در اینجا، چه در هر جای دیگر» کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.