کد خبر : 7082
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 8:33

دریاچه ارومیه احیا نشود، هیچ حکومتی نمی‌تواند در کشور دوام بیاورد

دریاچه ارومیه احیا نشود، هیچ حکومتی نمی‌تواند در کشور دوام بیاورد
عیسی کلانتری:اگر دریاچه ارومیه اصلاح نشود پیامد امنیتی خواهد داشت. اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، هیچ حکومتی نمی‌تواند در کشور دوام بیاورد

به گزارش کلینی نیوز عیسی کلانتری رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست گفت:«اگر دریاچه ارومیه اصلاح نشود پیامد امنیتی خواهد داشت. اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، هیچ حکومتی نمی‌تواند در کشور دوام بیاورد چرا که نمی‌شود در برابر سیل مهاجرت میلیون‌ها نفر مقاومت کرد.»

او با بیان اینکه کارشناسان کشور از اواسط دهه ۷۰ درباره خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده‌بودند افزود: « تقریبا همه مسئولان کشور با سطحی‌نگری و بدون توجه به هشدارهای کارشناسان به سادگی از کنار این هشدارها گذشتند.»

عیسی کلانتری تصریح کرد: «اگر دریاچه ارومیه کاملا خشک شود و از بین برود، شهر تبریز باید تخلیه شود و در صورتی که این تخلیه امکان‌پذیر باشد حداقل ۱۰۰۰ میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت.»

رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست، میزان نمک موجود در بستر دریاچه ارومیه را ۱۳ میلیارد تن اعلام‌ کرد و افزود:‌ «اگر دریاچه آب نداشته باشد، ضمن آنکه بخش بزرگی از ساکنان استانهای همجوار مجبور به کوچ خواهند شد، زمستانها نیز حداقل ۳ تا ۴ درجه سردتر و تابستان ۳ تا ۴ درجه گرم‌تر می‌شود که این ۷-۸ درجه اختلاف دما تمام اکولوژی منطقه را بهم می‌ریزد.»

مدیر اجرایی سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه توسعه سدسازی‌ها و انتقال آب از چاهها عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه است گفت:‌ «موضوعاتی همچون انتقال آب از دیگر مناطق ایران همچون دریای خزر به دریاچه ارومیه نشدنی و بی‌فایده است و آب دریاچه باید از آب‌های حوزه خودش تامین شود.»

چرا نباید به کلانتری توجه کرد؟!

روزنامه جوان  چاپ تهران در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ در مقاله در پاسخ به عیسی کلانتری  می نویسد: هر زمانی هر مسئولیتی به عیسی کلانتری سپرده شده، وی نه فقط نتوانسته از پس کار بربیاید، بلکه انواع و اقسامی از حواشی را هم از خود به یادگار گذاشته است!

حالا هم که بعد از ۹ سال کارنامه ناموفق از سمت دبیری ستاد احیای دریاچه ارومیه کنار گذاشته شده، در میزگردی با فعالان حوزه محیط‌زیست اینگونه اظهار‌ نظر کرده‌است: «اگر دریاچه ارومیه اصلاح نشود، پیامد امنیتی خواهد داشت. دریاچه ارومیه احیا نشود، هیچ حکومتی نمی‌تواند در کشور دوام بیاورد.

شما نمی‌توانید برابر سیل مهاجرت میلیون‌ها نفر مقاومت کنید. دریاچه ارومیه باید با آب حوضه خودش احیا شود.»

کلانتری هم‌اکنون که از سمت دبیری ستاد احیای دریاچه ارومیه برکنار شده، در حالی درباره ضرورت احیای این دریاچه، چنین اظهارنظر می‌کند که در کارنامه عملکرد وی به عنوان دبیر ستاد احیای این دریاچه هیچ نکته مثبتی وجود ندارد.

از سال ۱۳۹۲ تا‌کنون که کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده‌است، بر اساس آمار و اطلاعات کارشناسی که از دریاچه ارومیه به دست آمده شاهد کاهش سطح آب دریاچه ارومیه بوده‌ایم و در این طول این سال‌ها اقدام مثبتی در راستای احیای دریاچه ارومیه صورت نگرفته‌است.

در نهایت خروجی جلسات این ستاد تنها منتهی به حق‌الجلسه به مسئولان شده‌است و تغییری در روند بهبود وضعیت دریاچه ارومیه به‌وجود نیامده‌است.

اما ماجرای احیای دریاچه ارومیه تنها نقطه منفی در کارنامه عملکرد وی نیست و به تعبیر فعالان محیط‌زیستی عیسی کلانتری عنوان نامحبوب‌ترین رئیس سازمان محیط‌زیست در طول تاریخ ایران را با خود به یدک می‌کشد.

کسی که در جایگاه رئیس سازمان محیط‌زیست کشور پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را یک موضوع جزئی دانست و تأکید کرد: «شلوغش نکنید!»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.