کد خبر : 17033
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 بهمن 1402 - 8:44

درگیری روسیه و چین با آمریکا و انگلیس در حمله غیرقانونی به یمن در شورای امنیت

درگیری روسیه و چین با آمریکا و انگلیس در حمله غیرقانونی به یمن در شورای امنیت
نمایندگان روسیه و چین روز پنجشنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و بریتانیا را به «حمله غیرقانونی» به یمن،   متهم کردند.

به گزارش کلینی نیوز، نمایندگان روسیه و چین روز پنجشنبه در اقدامی هماهنگ در شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و بریتانیا را به «حمله غیرقانونی» به یمن، هدف قرار‌ دادن پایگاه‌های پرتاب موشک حوثی‌ها و اختلال در حمل و نقل جهانی دریای سرخ متهم کردند

دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد که “اقدامات نسنجیده” آمریکا و انگلیس “میانجیگری سازمان ملل را در موقعیت دشواری قرار داده است” زیرا “هر حمله جدید به خاک یمن منجر به تشدید تنش می شود و چشم انداز عادی سازی شرایط در این کشور را به تعویق می اندازد.”

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان این ادعا که «آمریکا در واکنش به تهدیدها و حملات مستمر در دریای سرخ، انصارالله یمن را که به حوثی‌ها نیز معروف است، به عنوان تروریست ویژه جهانی معرفی کرد»، گفت: اگر انصارالله حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کند، آمریکا فورا در این نامگذاری ارزیابی مجدد خواهد کرد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که انصارالله یمن یک گروه «تروریست جهانی ویژه» از ۱۶ فوریه برابر با ۲۷ بهمن ماه معرفی خواهد شد.

 ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: شورای امنیت هرگز به هیچ کشوری اجازه استفاده از زور و حمله نظامی علیه یمن را نداده است.

وی افزود: ما همچنین تاکید می کنیم که هیچ کشوری اجازه ندارد قوانین بین المللی یا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را برای ایجاد تنش های جدید در دریای سرخ تحریف کند.

سفیر چین با اشاره به حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن، خواستار توقف تفسیر نادرست از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و ایجاد کانون‌های جدید تنش در منطقه شد.

شورای امنیت سازمان ملل  ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ مبنی بر محکوم کردن عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را تصویب کرد.

این رای گیری بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند.

روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

در پی تصویب قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را علیه یمن روز۲۰ دی ماه درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه  نیمه شب جمعه نیروی دریایی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ یک رشته حملات هوایی  در خاک یمن انجام داده‌اند.

مناطق مختلف یمن طی روزها و هفته‌های گذشته آماج حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس قرار گرفته‌اند.

این حملات با هدف تحت فشار قرار دادن یمن به منظور توقف محاصره دریایی اعمال شده بر رژیم صهیونیستی انجام می‌گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.