کد خبر : 9610
تاریخ انتشار : جمعه 18 آذر 1401 - 15:03

درخواست مشترک عربستان و چین از ایران

درخواست مشترک عربستان و چین از ایران
عربستان و چین در بیانیه ای مشترک ضمن طرح برخی ادعاها خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

به گزارش  کلینی نیوز ، العربیه نوشت: عربستان و چین در پی یک نشست دوجانبه بیانیه ای مشترک صادر کردند، در بخشی از این بیانیه از ایران خواسته شده که  در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکند.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت احترام گذاشتن ایران به اصل حسن همجواری تاکید شده است.

دو طرف همچنین خواستار همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود شدند.

طرف چینی همچنین هرگونه حمله به غیرنظامیان در خاک‌ عربستان‌ را محکوم کرد.

ادعای دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورها درحالی مطرح می شود که ایران همواره به دنبال صلح و امنیت و حل بحران های منطقه است.

پس از چند انفجار تروریستی در ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ (۲۰ مارس ۲۰۱۵) در صنعا که به کشته شدن بیش از صد نفر از جمله یکی از رهبران معنوی انصارالله انجامید.

نیرو‌های انصارالله ۲ فروردین ۱۳۹۴ (۲۲ مارس) به استان تعز رفتند و در ۵ فروردین (۲۵ مارس) با حمله به دیگر مناطق تعز و مخا و لحج را تصرف کردند و به دروازه‌های عدن پایگاه قدرت دولت هادی رسیدند.

همان روز هادی از کشور گریخت و عربستان سعودی با ائتلافی به فرماندهی خود دست به حملهٔ نظامی زد و کوشید طی حمله‌های هوایی دولت یمن را بازگرداند.

عربستان سعودی در چارچوب یک ائتلاف از کشورهای عربی اکثریت سنی بحرین، مصر، اردن، کویت، مراکش، قطر، سودان و امارات متحده عربی که شامل تمام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به جز عمان می شود در روز ۲۶ مارس ۲۰۱۵عملیات موسوم به «طوفان قاطع» را علیه یمن و انصارالله آغاز کرد،

بیش از هفت سال از حمله ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی علیه یمن می‌گذرد و تنها دستاورد متجاوزان از این جنایت، کشتار و آواره کردن میلیون‌ها انسان بی‌گناه در سایه سکوت سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری است.

ایستادگی ارتش ملی یمن و انصارالله مقابل متجاوزان این روزها کار را بر عربستان سخت کرده است، سعودی‌ها که با چراغ سبز آمریکا قصد اشغال یمن را طی چند هفته داشتند اکنون بعد از هفت سال هیچ راهی برای خروج از این باتلاق پیدا نمی‌کنند.

ارتش یمن به همراه نیروهای مقاومت در پاسخ به حملات بی‌وقفه سعودی‌ها به مناطق مسکونی و محاصره کشورشان، اهدافی را در عربستان از جمله تأسیسات آرامکو زیر سنگین‌ترین حملات خود قرار دادند تا به این ترتیب جنگ در شروع هشتمین سال خود با یک شوک بزرگ روبه‌رو شود.

 سعودی ها می توانند افتخار کنند که ۳۷۰ هزار مسلمان یمنی را کشته اند و بیش از یک میلیون دیگر از آنان را مجروح کرده اند. در برابر نه عبدربه هادی منصور را توانستند به قدرت بازگردانند و نه توفیقی در زمین نبرد کسب کردند.

از نظر جغرافیایی هم اکنون ارتش ملی و انصارالله دست بالا را دارند و در حالی که در آغاز جنگ در سال ۹۴ عنوان ضعیف ترین ارتش عربی را یدک می کشیدند، حالا با موشک ها و پهپادهایشان هر نقطه از عربستان را که بخواهند می زنند.

عربستان از نظر سیاسی هم دستاورد چندانی نداشت چرا که از آن ائتلاف ۳۰-۴۰ کشوری روزهای اول به جز امارات که آن هم به رقیبی جدی دریمن تبدیل شده، کسی نمانده است و همچنین جنگ یمن، جایگاه عربستان را نه فقط در اتحادیه عرب که در شورای همکاری خلیج فارس نیز فروکاسته است و دست آخر درباره هزینه های جنگ برای عربستان می ماند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »