کد خبر : 14534
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 17:35

درباره خبر جعلی بریدن سر نوزادان اسرائیلی توسط حماس چه می‌دانیم؟

درباره خبر جعلی بریدن سر نوزادان اسرائیلی توسط حماس چه می‌دانیم؟
خبر «سر بریدن نوزادان اسرائیلی توسط شبه‌نظامیان حماس» در یک هفته گذشته در ابعادی گسترده منتشر شد، تا جایی که حتی به سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز راه پیدا کرد؛ اظهارنظری که کاخ سفید اندکی بعد مجبور شد آن را تکذیب کند.

حتی در اظهارنظرهای روز پنج‌شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که جزییات «جنایات» حماس شرح داده شده بود نیز، او از بریده شدن سر نوزادان اسرائیلی صحبتی به میان نیاورد.

نخست وزیر اسرائیل در عین حال گفت: «ما دخترها و پسرهایی را دیدیم که به هم بسته شده بودند و به سرشان شلیک شده بود. مردها و زن‌ها که زنده سوزانده شده بودند. زنان جوانی که به آن‌ها تجاوز شده بود و قصابی شده بودند. سربازانی که سرشان بریده شده بود.»

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل حتی برای نشان دادن ابعاد «جنایات حماس» سه عکس بسیار دلخراش از سه نوزاد منتشر کرد که در دو عکس، اینطور به نظر می‌رسد که نوزادی کاملا سوخته است.

سازمان حماس، نه فقط سربریدن نوزدان، بلکه باقی اتهامات – به ویژه تجاوز به زنان – را نیز تکذیب کرده است و این اظهارنظرها را «تبلیغات اشغالگران» برای بدنام کردن «مقاومت فلسطین» توصیف کرده است.

 گزارشی از خبرنگار یک تلویزیون انگلیسی‌زبان اسرائیلی به نام «آی‌۲۴نیوز» (i24NEWS) بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. خبرنگاری به نام نیکول زدک مدعی شد که یک سرباز اسرائیلی به او گفته که شبه‌نظامیان حماس «سر نوزادان را بریده‌اند».

او در پخش زنده این شبکه همچنین با دیوید بن زایون، فرمانده یکی از واحدهای ارتش اسرائیل مصاحبه کرد که در جریان مصاحبه، این نظامی اسرائیلی در اظهارنظری مبهم گفت: «آنها سر بریدند … کودکان، زنان.»

خانم زدک همچنین در یکی دیگر از گزارش‌های زنده‌اش گفت که در این شهرک، ۴۰ کودک کشته شده‌اند؛ رقمی که آن نیز بعد از این گزارش در اخبار دیگر تکرار شد.

در میان گزارش‌های نیکول زدک، آن گزارشی که او به نقل از یک سرباز اسرائیلی گفت سر نوزادان بریده شده، به شکل گسترده‌ای در همه شبکه‌های اجتماعی با زیرنویس به زبان‌های گوناگون بازنشر شد.

بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های مختلف غربی که در روز سه‌شنبه در جریان بازدید از شهرک «کفار عزه» حضور داشتند، یکی پس از دیگری به اشکال مختلف یادآوری کردند که در جریان بازدید آن‌ها، نه تنها از نوزادان سربریده شده خبری نبود، بلکه هیچ یک از سربازان و نیروهای نظامی اسرائیلی نیز چنین چیزی به آن‌ها نگفتند.

به بیان دیگر در میان رسانه‌های اسرائیلی و غیراسرائیلی نیز، ظاهرا تنها یک خبرنگار مدعی شد که از یک سرباز اسرائیلی چنین چیزی شنیده است.

روزنامه کیهان چاپ ایران، در مقاله ای با عنوان “اسرائیل در میدان جنگ کم آورد به جعل خبر و کشتار کودکان متوسل شد” می نویسد:انتشار عکس ها و فیلم های مربوط به حمله حماس به روستاها و شهرهای یهودی نشین و کشته شدن  چند زن و کودک را جعلی دانست و نوشت: در میانه نبرد فلسطینی‌ها علیه اشغالگران تصاویری از کودکان در قفس با عنوان «کودکان شهر سدروت» دست به دست می‌شود و برخی کاربران با انتشار این تصاویر مدعی شدند که حبس این کودکان در قفس کار نیروهای فلسطینی است.

دو روز پیش هم تصویر دیگری با عنوان سرهای بریده کودکان در فضای مجازی منتشر شد و برخی ادعا کردند که کار، کار حماس است. با این حال تصویر کودکان در قفس مربوط به اسارت کودکان سوری در هشت سال پیش در جریان حمله داعش به سوریه بود و کودکان سربریده هم عکسی جعلی و قدیمی از آب درآمد.

این روزنامه می افزاید: «اورن زیو»، خبرنگار- عکاس اسرائیلی که در روزهای گذشته مشغول پوشش رویدادهای جنگ بوده در واکنش به شایعاتی مبنی بر اینکه حماس کودکان اسرائیلی را در یک روستا سر بریده گفت: «در جریان حمله نیروهای حماس به شهرک کفار عزه، هیچ دلیل و مدرکی نیافتیم که نشان دهد حماس کودکان را سربریده است و جای تأسف دارد که اسرائیل اکنون این ادعاها را دستاویزی برای تشدید بمباران غزه قرار داده است.»

عزت الرشق یکی از مقام‌های عالی‌رتبه و سخنگوی سازمان حماس، این اتهام را با قاطعیت رد کرد. او حتی اخبار مربوط به حمله حماس به زنان را نیز سوال برد.

روز پنج‌شنبه، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از ارتش اسرائیل گزارش داد که آن‌ها نمی‌توانند خبر سر بریدن نوزادان و کودکان را تایید کنند.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که آنها هیچ اطلاعاتی برای تأیید ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های اسرائیل و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر «بریدن سر نوزادان توسط اعضای حماس» ندارند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در ۷ اکتبر علیه اسرائیل عملیات گسترده نظامی موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کردند.

اسرائیل نیز در واکنش به این عملیات با ده‌ها فروند جنگنده به نوار غزه حمله کرد. درگیری‌های شدید میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه همچنان ادامه دارد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش کردند که شمار کشته‌شدگان اسرائیلی در حملات از نوار غزه از مرز ۱۰۰۰ نفر گذشته است.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه نیز اعلام کرد که ۹۰۰ فلسطینی از جمله ۲۶۰ کودک و ۲۰۰ زن در حملات اسرائیل جان باختند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.