کد خبر : 8654
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 15:40

حمیدرضا صیدمحمدی

دبیرکل ناتو: کشورها از جمله ایران، از جنگ روسیه حمایت نکنند

دبیرکل ناتو: کشورها از جمله ایران، از جنگ روسیه حمایت نکنند
در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین، دبیرکل ناتو گفت این ائتلاف از همه کشورها از جمله ایران می‌خواهد از جنگ روسیه حمایت نکنند.

به گزارش کلینی نیوز، در ادامه ادعاهای مقام‌های غربی درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پنجشنبه (۲۰ اکتبر) مدعی شد همه نشانه‌ها حاکی از آن است که ایران پهپادهای روسیه را تامین می‌کند.

وی در ادامه این ادعا، افزود «این ائتلاف به دقت آنچه ایران انجام می‌دهد را زیر نظر دارد و همچنین از همه کشورها از جمله ایران می‌خواهد از جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین حمایت نکنند».

خطاب او بیشتر کشور ترکیه که عضو ناتو نیز هست مورد نظر بوده است، که پهپاد بیرقدار ساخت ترکیه در جنگ روسیه و اوکراین در اختیار اوکراین قرار داده است.

پهپاد بیرقدار ترکیه در وکراین

وبگاه «ایرلایو»نوشت، خلبانان اوکراینی اخیرا در مصاحبه با نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» تایید کردند که استفاده از پهپاد بیرقدار به دلیل برتری قاطع روسیه و پوشش پدافند هوایی در منطقه کاهش یافته است.

در حالی که این پهپادها عمدتاً به ماموریت‌های شناسایی امن‌تر برای شناسایی و شناسایی اهداف برای حملات توپخانه منتقل شده است، دستکم هشت نوع از این پهپاد از ماه مارس به این سو سرنگون شده‌اند.

اوکراین با موفقیت زیادی در نبرد علیه نیروهای روسی از این پهپاد استفاده کرده است. گزارش شده که این پهپاد در غرق کشتی نیروی دریایی روسیه به نام “مسکووا” در آوریل در دریای سیاه نقش داشته است.

به گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همچنین تلاش کرده بود تا با این کمپانی ترکیه‌ای وارد مذاکره شود اما “هالوک بیرقدار”، مدیر اجرایی این کمپانی که حامی سرسخت اوکراین به شمار می‌رود، گفته بود که هرگز اجازه فروش پهپادهایش را به روسیه نمی‌دهد.

پهپادبیرقدار ساخت ترکیه، یک هواپیمای بدون سرنشین مسلح با توانایی پرواز در ارتفاع متوسط ​​است که برای جمع آوری اطلاعات، انجام مراقبت و شناسایی و انجام حملات هوایی طراحی شده است.

این پهپاد قادر است ۲۷ ساعت متوالی در ماموریت بماند و برد موثر ۱۵۰ کیلومتری دارد. بسته به ماموریت، این پهپاد قادر است به چهار بمب یا موشک هدایت شونده مجهز شود .

بر خلاف ادعای ترکیه، برخی قطعات این پهپادپیشرفته ساخت آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی است.

پهپادبیرقدار در سال ۲۰۲۰ توسط جمهوری آذربایجان در جنگ علیه ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی نیز استفاده شد.

تصاویری از لاشه هواپیماهای بدون سرنشین منتشر شده توسط رسانه‌های محلی و ارتش ارمنستان در آن زمان، قطعاتی را نشان داد که با قطعات ساخته  شده چندین شرکت مستقر در ایالات متحده مطابقت دارد.

برخی از این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که اقداماتی را برای توقف فروش مستقیم به ترکیه انجام داده اند، اما برخی دیگر به فروش قطعات کلیدی خود ادامه می دهند.

ترکیه در سال‌های اخیر صادرات بیرقدار را افزایش داده است. اکنون دستکم ۱۴ کشور صاحب این پهپادها هستند و ۱۶ کشور دیگر به دنبال خرید آن هستند.

مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را در خصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند.

وزیر خارجه اوکراین دوشنبه خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران  شد.

وی سه‌شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده است.

پیش‌تر، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاها درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، به خبرنگاران تاکید کرد که پهپادهایی که نیروهای نظامی روسیه در اوکراین استفاده می‌کنند، تماماً در روسیه تولید شده است.

او ضمن بیان این توضیح، گفت مقام‌های غربی بهانه‌های ساختگی برای اعمال فشار می‌آورند.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۶ مهرماه، این ادعاها را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.