کد خبر : 5464
تاریخ انتشار : جمعه 3 تیر 1401 - 9:55

دبیرکل سازمان ملل خواستار صادرات همزمان محصولات غذایی از روسیه و اوکراین شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار صادرات همزمان محصولات غذایی از روسیه و اوکراین شد

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، این مسئله بامداد امروز، جمعه توسط استفان دوژاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل اعلام شد. وی گفت: «دبیر کل سازمان ملل، در تلاش‌های خود برای عرضه مواد غذایی بیشتر به بازارهای جهانی، همیشه یک بسته توافقنامه را پیشنهاد کرده که شامل صادرات محصولات از روسیه و اوکراین به

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، این مسئله بامداد امروز، جمعه توسط استفان دوژاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل اعلام شد. وی گفت: «دبیر کل سازمان ملل، در تلاش‌های خود برای عرضه مواد غذایی بیشتر به بازارهای جهانی، همیشه یک بسته توافقنامه را پیشنهاد کرده که شامل صادرات محصولات از روسیه و اوکراین به طور همزمان است».

لازم به ذکر است که روند اوضاع پیرامون اوکراین و تحریم‌های گسترده‌ای که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال کرده‌اند، منجر به اختلال در عرضه غلات و محصولات غذایی به بازارهای جهانی شده که خطر بحران غذایی در چندین کشور در سراسر جهان را افزایش داده است.

 از ابتدای سال میلادی تاکنون قیمت گندم و ذرت افزایش چشمگیری داشته است. همانطور که در نشست شورای امنیت سازمان ملل در اواخر ماه مه اعلام شد، ذخایر گندم جهان تنها ۱۰ هفته دوام خواهند داشت و پیش بینی می‌شود وضعیت بدتر از سال‌های بحرانی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ شود.

لاوروف سازمان ملل را مقصر در عدم امکان صادرات غلات از اوکراین دانست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، شب گذشته، پنجشنبه اعلام کرد که مشکل صادرات غلات از اوکراین به دلیل تصمیمات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، حاد شده و همچنان با مشکل مواجه است.

لاوروف توضیح داد: دبیرکل سازمان ملل متحد با اقدامات خود بحران غذایی را طولانی کرده و ارسال سریع غلات را غیرممکن ساخته و این مایه تاسف بسیار است.

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین:هنوز هیچ کشوری آمادگی خود را برای اعزام کشتی‌های جنگی خود برای اسکورت محموله‌های غلات اوکراینی در دریای سیاه را تایید نکرده است.[/su_note]

وزیر خارجه یادآور شد که این سازمان بیانیه روزانه فدراسیون روسیه در خصوص ایجاد کریدورهای امنیتی در سواحل اوکراین را نادیده گرفته و سعی می کند ابتدا از صادرات غلات از اوکراین مطمئن شود و تنها پس از آن – صادرات غلات از روسیه را سازماندهی کند.

در عین حال، به گفته لاوروف، روسیه آماده همکاری با ترکیه برای انتقال غلات به کشورهای در حال توسعه است، مشروط بر اینکه بنادر اوکراین از وجود مینهای کار گذاشته، پاک شوند.

وی افزود: «همه پیشنهادهایی که توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین فرموله شده است روی کاغذ آمده و به نیویورک ارائه شده است. ما هر کاری از دستمان برمی‌آمد را انجام دادیم.»

کوله‌با: هنوز هیچ کشوری با اعزام نیروی دریایی برای اسکورت غلات اوکراین موافقت نکرده است

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که هنوز هیچ کشوری آمادگی خود را برای اعزام کشتی‌های جنگی خود برای اسکورت محموله‌های غلات اوکراینی در دریای سیاه را تایید نکرده است.

به گفته وی، مقامات کی‌یف معتقد است که گشت زنی توسط کشتی‌های جنگی سایر کشورها برای عملیات بنادر دریایی، از جمله محافظت از بندر اودسا ضروری است.

کوله‌با در یک نشست خبری در خصوص امنیت غذایی در آفریقا که به میزبانی وزارت امور خارجه آمریکا برگزار شد، گفت: «ما هیچ تاییدی از سوی سایر کشورها مبنی بر آمادگی آنها برای اعزام کشتی‌های جنگی خود برای شرکت در عملیات اسکورت محموله‌های غلات از اوکراین دریافت نکردیم. البته ما مذاکرات با آنها ادامه دارد و آماده بررسی هرگونه راه حل ممکن در این راستا هستیم».

به گفته وی، اطمینان از عبور امن به بندر اودسا و ایمنی کشتی‌های حامل محصولات کشاورزی اوکراین اهمیت بسیار زیادی دارد.

مقامات اوکراین معتقدند که امنیت مسیرهای تجاری در دریای سیاه را می توان از طریق “عملیات بین المللی تحت نظارت سازمان ملل” به دست آورد، که شامل ائتلافی از کشورهای آماده اعزام ناوگان دریایی خود برای اطمینان از عبور کشتی‌ها خواهد بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.