کد خبر : 19892
تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1403 - 8:45

دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف جنگ از «غزه تا سودان» همزمان با بازی‌های المپیک شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف جنگ از «غزه تا سودان» همزمان با بازی‌های المپیک شد
در بازی‌های المپیک یونان باستان، تمام درگیری‌ها در طول مدت بازی‌ها متوقف می‌شد تا مسابقات ادامه یابد

به گزارش کلینی نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از کشورهای سراسر جهان خواست تا درگیری‌های مسلحانه را به‌منظور برقراری آتش‌بس همزمان با آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس که مراسم افتتاحیه آن جمعه ۵ مرداد برگزاری می‌شود، متوقف کنند.

دبیرکل سازمان ملل در دیدار با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک این رویداد ورزشی و فرهنگی را فرصتی برای ایجاد صلح دانست.
گوترش «با اعلام حمایت کامل سازمان ملل از کمیته بین‌المللی المپیک، افزود:«در دنیایی با شکاف‌های متعدد زندگی می‌کنیم که در آن درگیری‌ها به‌طور دراماتیکی در حال افزایش است.»

این مقام عالی سازمان ملل در ادامه اظهارات خود تصریح کرد که «رنج‌ها و فجایع دردناک در غزه، جنگ بی‌پایان در اوکراین، و مصیبت‌های شدید از سودان تا جمهوری دموکراتیک کنگو و از منطقه ساحل آفریقا تا میانمار، همه ویرانی‌آفرین‌اند. در چنین لحظه‌ای، مهم است که بگوییم اولین ابتکار واقعی صلح در تاریخ، آتش‌بس المپیک بود.»

شایان ذکر است که در بازی‌های المپیک یونان باستان، تمام درگیری‌ها در طول مدت برگزاری بازی‌ها متوقف شد تا مسابقات در آرامی ادامه یابد.

گوترش همچنین افزود: «همزمان با آغاز بازی‌های المپیک، زمان آن فرا‌رسیده است که به جهان اهمیت آتش‌بس المپیک را یادآوری کنیم و این‌که باید صدای تفنگ‌ها خاموش شود.»

مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ امروز [جمعه پنج مرداد] با حضور بیش از ۱۰۵۰۰ ورزشکار از ۲۰۶ کشور و منطقه جهان به طور رسمی آغاز می‌شود و تا ۱۱ اوت ادامه خواهد داشت.

در میان شرکت‌کنندگان، تیم فلسطین نیز حضور دارد. هرچند کشور فلسطین عضویت کاملی در سازمان ملل ندارد، رسما اما کمیته ملی المپیک خود را دارد.

این در حالی است که ورزشکارانی از روسیه و بلاروس به عنوان ورزشکاران بی‌طرف بدون پرچم یا نشان کشور خود شرکت خواهند کرد، زیرا به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده پس از آغاز جنگ در اوکراین در سال ۲۰۲۲، از حضور رسمی محروم شده‌اند.

گوترش در ادامه افزود: «این لحظه‌ای است که من به شدت از کشورها درخواست می‌کنم تا با همان روح همبستگی که ورزشکاران در بازی‌های المپیک پاریس گردهم می‌آیند، با یکدیگر همکاری کنند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.