کد خبر : 10474
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1401 - 16:32

امیرحسین علمائی

دانش آموزان چند مدرسه در تهران با مسمومیت مواجه شدند

دانش آموزان چند مدرسه در تهران با مسمومیت مواجه شدند
نخستین مورد از مسمومیت ها، نهم آذرماه امسال در هنرستان دولتی «نور» در قم رخ داد و به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر منجر شد. از آن روز تا کنون، شبیه این حادثه در مدارس دخترانه دیگری در قم و بروجرد رخ داد

به گزارش کلینی نیوز، امروز اما این حوادث سر از تهران و سایر استان ها مثل البرز، کرمانشاه و اردبیل هم درآورد.

دانش‌آموزانی که دچار این مسمومیت‌ شدند، معمولا علائمی نظیر بی‌حالی، سوزش گلو و سرگیجه داشته اند که تاکنون دلیلی قطعی برای آن اعلام نشده است.

طبق اعلام منابع داخلی، امروز، دو مدرسه هاجر و سیزده آبان در تهرانسر تهران، دبیرستان دخترانه عصمت واقع در منطقه پنج تهران، دبستان دخترانه‌ی یارجانی در نارمک تهران، دو دبیرستان دخترانه در تهرانپارس، مدرسه دخترانه جاجرودی در شرق تهران، هفت مدرسه در اردبیل، دو دبیرستان‌ و دبستان دخترانه در کرمانشاه، دو مدرسه دخترانه در فردیس، حداقل دو مدرسه در قم، دبیرستان دخترانه ۲۲ بهمن در شاهین‌شهر و دانشجویان دختر در دانشگاه آزاداسلامی لرستان دچار مسمومیت شدند.

مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، از «مسمومیت ۶۱ دانش‌آموز از ۸ مدرسه قم» در روز دوشنبه ۱۷ بهمن خبر داد و گفت که از این عده هنوز «۴۷ دانش‌آموز در مراکز درمانی استان قم تحت نظر پزشکان هستند.»

او وضعیت این دانش‌آموزان را «مساعد» توصیف کرد و گفت که «در صورت پایداری حال عمومی دانش‌آموزان تا ساعاتی دیگر از بیمارستان مرخص می‌شوند.»

آماری از مسمومیت‌ها

وزارت بهداشت تایید کرده که گاز N2 در سم منتشرشده در مدارس قم وجود داشته است. سه نفر در این رابطه دستگیر شدند. زهرا شیخی عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفته تا ۸ اسفند حدود ۸۰۰ دانش‌آموز در قم و ۴۰۰ نفر در بروجرد مسموم شده‌اند.

در آماری دیگر که البته با آمار زهرا شیخی متفاوت است، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز دهم اسفند گفته است: تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس به رادیو ایمنا گفته است: «بر اساس نتیجه آزمایش‌های وزارت بهداشت، گاز N۲ در سم منتشرشده در مدارس قم وجود داشت.» او بررسی‌های بعدی را بر عهده شورای<عالی امنیت ملی دانسته و ابراز امیدواری کرده که این شورا نتایج بررسی‌های خود را درباره افراد یا دستگاه‌های “معاند و خارجی که این مسئله را برای بچه‌های این سرزمین ایجاد کردند” اعلام کند.

گاز N2 یا نیتروز اکسید جزو گازهای گلخانه‌ای و غیرسمی اما خنده‌آور یا هیستریک است. مشخص نیست این گاز توسط چه کسانی و با چه هدفی وارد مدارس دخترانه شده است.

صبح  سه‌شنبه ۹ اسفند تصاویری از دبیرستان دخترانه خیام در فاز ۱۱ پردیس به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. دانش‌آموزانی با حال وخیم دیده می‌شوند، ردیف آمبولانس‌ها، مردم سردرگم و صدایی که می‌گوید “همه را به بیمارستان بردند”.

محمد فروتن، مدیر آموزش و پرورش شهرستان پردیس در این باره به خبرگزاری تسنیم گفت: «صبح امروز حوالی ساعت ۱۱ دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه خیام شهر پردیس دچار مسمومیت با گاز شدند و پس از پخش بوی گاز در مدرسه بلافاصله دانش‌آموزان مدرسه را ترک کردند.»

بر أساس این خبر حدود ۳۵ نفر از دانش‌آموزان در بیمارستان بستری شدند. طبق اعلام مدیر مدیر آموزش و پرورش “هنوز علت حادثه مشخص نشده” و کسی نمی‌داند “عامل مسمومیت چیست”. دانش‌آموزان از “بوی تندی شبیه بوی فاضلاب در فضا” گفته‌اند.

حجت السلام  محمدجعفر منتظری دادستان کل ایران، روز دوشنبه هشت اسفند از انجام تحقیقات “کارشناسی گسترده‌” در حوزه‌های “اطلاعاتی، امنیتی، بهداشتی، درمانی و آموزشی” گفته و افزوده بود که با وجود “آزمایش‌های فراوانی” که انجام شده، مسئولان هنوز نتوانسته‌اند “به سرنخ‌های معینی برسند”.

دادستان کل گفته حتی نمی‌تواند “نظر قطعی” دهد که آیا انتشار گازهای مسموم کننده در مدارس دخترانه در بیش از ۱۵ شهر ایران عمدی است یا نه. او منتظر است تا “کارهای کارشناسی، سم‌شناسی و آزمایشات به نتیجه نهایی برسند” تا درباره “تعمدی” یا “غیر عمدی” بودن این حوادث اظهار نظر کند.

بر خلاف دادستان کل، فاطمه مقصودی، نماینده مجلس به روزنامه هم‌میهن گفته که «سرنخ‌هایی هم پیدا شده که حاصل بررسی دوربین‌های مداربسته مدارس توسط نیروهای امنیتی است. این سرنخ‌ها نشان‌دهنده آن است که اتفاق رخ‌داده نه‌تنها طبیعی نیست که عمدی هم هست.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.