کد خبر : 7207
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 - 10:01

دادگاه در آمریکا بیتل داعشی را به حبس ابد محکوم کرد

دادگاه در آمریکا بیتل داعشی را به حبس ابد محکوم کرد
الشیخ در سودان به دنیا آمد و در لندن بزرگ شد. او یکی از چهار ستیزه‌جوی متعلق به هسته چهار نفره داعش بود که به دلیل لهجه بریتانیای‌شان به آنها «بیتلز» می‌گفتند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های آمریکا، الشافی الشیخ، بیتل داعشی شهروند سابق بریتانیا که در ماه آوریل به دلیل نقش خود در توطئه گروگانگیری و سر بریدن خبرنگاران و امدادگران آمریکایی مجرم شناخته شد، روز جمعه ۲۸ مرداد در دادگاه فدرال شهر الکساندریا ایالت ویرجینیا به حبس ابد محکوم شد.

الشافی الشیخ، ۳۳ ساله، آوریل گذشته پس از شش هفته محاکمه و ساعت‌ها بحث و بررسی توسط هیئت منصفه دادگاه فدرال مجرم شناخته شد.

در روند رسیدگی به این پرونده هیئت منصفه به این نتیجه رسید که او بخشی از اعضای اصلی گروهی است که به دلیل لهجه انگلیسی‌شان به آنها «بیتلز» می‌گفتند و در عراق و سوریه گروگان‌های آمریکایی را سر بریده بودند.

الشیخ در سودان به دنیا آمد و در لندن بزرگ شد. او یکی از چهار ستیزه‌جوی متعلق به هسته چهار نفره گروه تروریستی داعش بود که به دلیل لهجه بریتانیای‌شان به آنها «بیتلز» می‌گفتند.

 آنها که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ در سوریه فعال بودند، متهم به ربودن بیش از ۱۲ روزنامه نگار و امدادگر اهل ایالات متحده و سایر کشورها هستند.

ده گروگان سابق اروپایی و سوری در محاکمه الشیخ شهادت دادند و بیتل‌ها را به رفتار وحشیانه از جمله ضرب و شتم، شوک الکتریکی و اعدام‌های ساختگی برای مدت‌های طولانی متهم کردند.

سر فولی، سوتلوف و کاسیگ توسط اموازی بریده شد و ویدئوهایی از کشته شدن آنها توسط گروه تروریستی داعش برای اهداف تبلیغاتی منتشر شد.

مولر که ابتدا در دست بیتل‌ها بود، بعداً به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش تحویل داده شد. بنا بر گزارش‌ها، ابوبکر البغدادی بارها به او تجاوز کرده است.

داعش مرگ مولر را در فوریه ۲۰۱۵ اعلام کرد و گفت که او در حمله هوایی ارتش اردن به مواضع داعش کشته شده است البته این ادعا توسط مقام‌های آمریکایی بارها مورد مناقشه قرار گرفته است. ابوبکر البغدادی در جریان عملیات نیروهای ویژه آمریکا در سال ۲۰۱۹ کشته شد.

پیش از صدور حکم الشیخ، پلیس بریتانیا روز چهارشنبه جزئیاتی را از تلاش چندین ساله برای شناسایی گروگان‌گیران و تحویل آنها به دست عدالت فاش کرد. ریچارد اسمیت، رئیس واحد مبارزه با تروریسم پلیس لندن، این کار را با «کنار هم قرار دادن قطعات بسیار کوچک یک اره مویی» و دنبال کردن «ردی از خرده نان» مقایسه کرد.

الشیخ روز جمعه از سخنرانی در دادگاه خودداری کرد، اما وکلایش از قصد او برای اعتراض به حکم  به دلیل  در اختیار داشتن وکیل ناکارآمد خبر دادند.

دادگاه الشیخ را در ارتباط با قتل چهار آمریکایی – دو روزنامه‌نگار به نام‌های جیمز فولی و استیون ساتلوف و دو امدادگر به نام‌های کایلا مولر و پیتر کاسیگ – مجرم شناخت.

مرگ فولی، سوتلوف و کاسیگ در سال ۲۰۱۴، و مرگ مولر اوایل سال ۲۰۱۵ تایید شد.

در ابتدای محاکمه وکیل او در دفاعیاتش الشیخ را یک سرباز ساده معرفی کرده بود و مدعی بود که او یکی از اعضای اصلی به اصطلاح داعش بیتلز نبوده است.

با توجه به اتهامات علیه الشیخ، که تابعیت بریتانیایی او در سال ۲۰۱۸ پس گرفته شد، با احتمال اعدام همراه بود، اما دادستان‌های ایالات متحده قبلا به مقامات بریتانیایی وعده داده بودند که به دنبال مجازات اعدام نخواهند بود.

در مورد سرنوشت سایر اعضای گروه ملقب به بیتلز در گروه تروریستی داعش، دو نفر از چهار عضو این هسته یعنی الشیخ و الکساندا کوتی، در عراق توسط ارتش آمریکا بازداشت شدند و سپس برای محاکمه به ایالات متحده فرستاده شدند.

کوتی در سپتامبر گذشته به قتل فولی، سوتلوف، مولر و کاسیگ اعتراف کرد.

محمد اموازی، یک شهروند بریتانیایی که بر اعدام‌ها نظارت داشت، در سال ۲۰۱۵ در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین جان باخت.

آینه لزلی دیویس، چهارمین عضو این گروه، در ترکیه به اتهامات تروریستی محکوم و زندانی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.