کد خبر : 18090
تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردین 1403 - 9:42

خورشید گرفتگی کامل همزمان با رؤیت هلال عید فطر ۱۴۰۳

خورشید گرفتگی کامل همزمان با رؤیت هلال عید فطر ۱۴۰۳
سردبیر اسبق مجله نجوم:با توجه به ویژگی‌های نجومی هلال ماه شوال ۱۴۴۵ می‌توانیم با اطمینان پیش‌بینی کنیم که امسال پس از سال‌ها هلال ماه با شرایطی آسان در بیشتر کشور‌های اسلامی رؤیت خواهد شد و در نتیجه شاهد همزمانی در اعلام عید سعید فطر در این کشور‌ها خواهیم بود.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از  الفرات، محمد شوکت عوده، یکی از اعضای اتحادیه و مدیر مرکز بین المللی نجوم، برای توضیح  و شفاف سازی جزئیات و گمانه زنی ها درباره پدیده نادر خورشیدگرفتگی همزمان با موقع استهلال ماه شوال در روز سه شنبه آتی، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس( X) نوشت: آسمان روز دوشنبه ۸ آوریل شاهد خورشید گرفتگی کامل خواهد بود اما این خورشید گرفتگی از کشورهای عربی قابل رویت نیست و کسوف کامل  فقط از مناطقی در امریکا، مکزیک، کانادا، اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام قابل مشاهده خواهد بود.

وی درباره هیاهوی ایجاد شده درباره این پدیده نادر تصریح کرد: دلیل این هیاهو و غوغا این است که این پدیده از بسیاری از شهرهای بزرگ امریکا قابل مشاهده خواهد بود و به همین دلیل اقبال رسانه ای زیادی بویژه از جانب خود رسانه های امریکا به آن وجود دارد در حالی که بسیاری از رسانه ها بدون هیچ توجیهی قصد دارند این هیاهو و تبلیغات را به منطقه ما نیز منتقل کنند.

 «کاظم کوکرم» سردبیر اسبق مجله نجوم، در مورد رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۵ قمری گفت: هلال این ماه روز سه‌شنبه (۲۱ فروردین) و بلافاصله بعد از غروب خورشید در سراسر شهر‌های ایران با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

وی افزود: در دیگر کشور‌های اسلامی نیز گفت: این وضع برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عربستان، ترکیه، لبنان، کشور‌های اروپایی و کشور‌های واقع در شمال آفریقا و آمریکای شمالی هم صدق می‌کند. اما برای کشور‌هایی در شرق آسیا مثل هندوستان، بنگلادش، اندوزی و مالزی رویت هلال به آسانی ایران نیست و به ابزار نجومی مثل دوربین دوچشمی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های نجومی هلال ماه شوال ۱۴۴۵ می‌توانیم با اطمینان پیش‌بینی کنیم که امسال پس از سال‌ها هلال ماه با شرایطی آسان در بیشتر کشور‌های اسلامی رؤیت خواهد شد و در نتیجه شاهد همزمانی در اعلام عید سعید فطر در این کشور‌ها خواهیم بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.