کد خبر : 9918
تاریخ انتشار : جمعه 23 دی 1401 - 8:48

حمیدرضا صیدمحمدی

حکم اعدام معاون اسبق وزارت دفاع ایران تایید شد

حکم اعدام معاون اسبق وزارت دفاع ایران تایید شد
قوه قضاییه ایران علیرضا اکبری، معاون پیشین وزارت دفاع این کشور را به اتهام «اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق انتقال اطلاعات» به اعدام محکوم کرد.

به گزارش کلینی نیوز، مرکز رسانه قوه قضاییه ایران اعلام کرد که حکم علیرضا اکبری که به «اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ ۱.۸۰۵.۰۰۰ یورو، ۲۶۵.۰۰۰ پوند انگلیس و ۵۰.۰۰۰ دلار آمریکا به مجازات اعدام محکوم شده بود»، اجرا شد.

مقام ارشد وزارت دفاع از اواخر دهه هشتاد خورشیدی در بریتانیا اقامت داشته و ضمن کسب شهروندی این کشور به فعالیت‌های اقتصادی مشغول بوده است. او سال ۱۳۹۸ به اتهام جاسوسی بازداشت و به اعدام محکوم شد.

وزارت اطلاعات ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای علیرضا اکبری را “یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی” بریتانیا خواند.

اکبری متولد سال ۱۳۴۰ بوده و به گزارش برخی خبرگزاری‌ها، برادر «شهید» است و سابقه ۷۰ ماه جبهه دارد. او سوابقی چون معاون حوزه روابط خارجی وزارت دفاع، همکار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مشاور فرمانده نیروی دریایی، مسئول حوزه دفاعی و امنیتی مرکز تحقیقات وزارت دفاع، مسئول سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸، رئیس بخش مطالعات دفاع وزارت دفاع، مشاور امور استراتژیک وزیر دفاع و فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری را در کارنامه خود دارد. اکبری از نزدیکان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، به شمار می‌رفت و برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که بازداشت و صدور حکم اعدام برای او، احتمالا به معنای پایان کار شمخانی نیز باشد.

به گزارش خبرگزاری «میزان»، براساس دادنامه صادره، اقدامات محکوم در سال‌های گذشته علیه امنیت ملی کشور، جاسوسی به نفع کشور انگلیس، ارتباطات با سرویس جاسوسی MI6 و تعداد ملاقات‌های وسیع با افسران اطلاعاتی دشمن در کشورهای مختلف و مدت طولانی جاسوسی، مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است، به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور در حد وسیع شده است.

همچنین اقدامات سرویس جاسوسی انگلیس در این پرونده نشان دهنده ارزش محکوم، اهمیت دسترسی‌های او و اعتماد دشمن به وی بوده است.

ارائه آموزش‌های اطلاعاتی، آموزش ضد تعقیب (با هدف تامین امنیت محکوم در قرارهای ملاقاتی)، آموزش ضد بازجویی، پوشش اطلاعاتی، آموزش جمع‌آوری اطلاعات (با هدف افزایش موفقیت محکوم در جمع‌آوری اطلاعات در مواجهه با افراد دارای دسترسی)، تاسیس شرکت پوششی در خارج از کشور به منظور به انحراف کشاندن نهادهای امنیتی ایران، ارائه ابزارهای ارتباطی ویژه، استفاده از عنصر رابط، پشتیبانی از محکوم پس از فرار از کشور، تبادل با سایر سرویس‌های جاسوسی و هزینه‌های مالی هنگفت جهت حفظ انگیزه‌های محکوم و ترغیب وی به خیانت بیشتر به کشور، استفاده از کشورهای ثالث، افسران اطلاعاتی متعدد، ارائه تابعیت انگلیس به محکوم بصورت ویژه، اعزام مجدد محکوم به داخل کشور از جمله اقدامات سرویس اطلاعاتی انگلیس در این پرونده است که از اهمیت بالای محکوم علیه برای MI6 حکایت دارد.

وی همچنین پس از خروج از کشور با اقامت در انگلیس همکاری با موسسات مطالعاتی لندن را آغاز کرده و با توجه به دسترسی‌های قبلی با حضور در ایران نسبت به جمع آوری اطلاعات اقدام و به آن موسسات که تحت مدیریت افسران اطلاعاتی بودند ارائه کرده است.

گفتنی است سردار علیرضا اکبری، علاوه بر معاونت وزارت دفاع، رئیس سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره جنگ ایران و عراق در ستاد کل نیروهای مسلح نیز بوده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.