کد خبر : 15710
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1402 - 11:58

حمله مجدد سایبری گروه هکری گنجشک درنده و اختلال در پمپ بنزین‌های ایران

حمله مجدد سایبری گروه هکری گنجشک درنده و اختلال در پمپ بنزین‌های ایران
در آبان ماه1400، یک حمله سایبری بزرگ، فروش بنزین یارانه‌ای در ایران را مختل کرد و باعث شد صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌ها در سراسر کشور ایجاد شود.

به گزارش کلینی نیوز، از اوایل صبح امروز پمپ بنزین‌ها در سراسر ایران به ویژه در پایتخت با اختلال مواجه شدند.

به گزارش تلویزیون ایران، دوشنبه ۲۷ آذر، خدمت‌رسانی در بسیاری از جایگاه‌های سوخت در تهران و دیگر شهرها مختل شد.

جلیل سالاری معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: امروز چالشی را در مسیر کارت خوان‌های برخی از جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور داشتیم که طبق پیگیری‌های ما ۶۰ درصد جایگاه را شامل می‌شد.
وی ادامه داد: ما از تجربه گذشته استفاده کردیم و برای اینکه اخلال ایجاد نشود فرایند ارتباط را با جایگاه‌هایی که دچار مشکل شده بودند قطع کردیم.
سالاری تصریح کرد: با تشکیل تیم‌های فنی که هم اکنون به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند تا سوخت رسانی را به صورت دستی فعال کنند سعی داریم تا ساعات آینده همه مجاری عرضه را فعال کنیم.

روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی نوشت که گروه هکری «گنجشک درنده»، مسئولیت هک جایگاه‌های سوخت در سراسر ایران را بر عهده گرفته است.

روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل ایران در اطلاعیه ای در خصوص اختلال در سامانه سوخت نوشت «در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.»

این اولین بار نیست که گروه هکری «گنجشک درنده» مسئولیت حمله سایبری در ایران را می‌پذیرد.

آبان ۱۴۰۰ هم سامانه پرداخت در پمپ بنزین‌های ایران هک شدند و گنجشک درنده مسئولیت آن حمله را به عهده گرفت.

دو سال پیش نیز که سامانه هوشمند سوخت در ایران مورد حمله سایبری قرار گرفت، خرابی این سامانه به مدت چند روز طول کشید.

عصر ایران در مقاله‌ای به انتقاد از اطلاعیه سازمان پدافند غیرعامل پرداخته و با توصیف اختلال امروز به «گزیده شدن دوباره از یک سوراخ» نوشته است: «مگر سال قبل ندیدند که چگونه هکرها سیستم توزیع بنزین کشور را مختل کردند؟ مگر نمی‌دانند که بین ایران و اسرائیل یک جنگ واقعی در جریان است؟»

یک نماینده مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون انرژی مجلس هم عضویت دارد در واکنش به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در سراسر ایران گفت که چنین حمله‌ای در همه جای دنیا رخ می‌دهد.

رمضانعلی سنگدوینی در پاسخ به این که چرا پس از دو سال، حمله‌ای مشابه به سیستم هوشمند سوخت صورت گرفته، این اظهارات را مطرح کرد.

او گفت: «چنین حمله‌های سایبری در همه جای دنیا رخ می‌دهد با این وجود تقویت حفاظت از سیستم‌ها ضروری است.»

علی ملک‌لی، پژوهشگر امنیت سایبری با تحلیل داده‌هایی که گروه هکری گنجشک درنده منتشر کرده نوشته است: «عکسهای هک امروز نشان می‌دهد که هکرها حداقل از هفته قبل داخل سرورها بوده‌اند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.