کد خبر : 20559
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 شهریور 1403 - 16:23

حمایت ایران از دولت موقت بنگلادش

حمایت ایران از دولت موقت بنگلادش
سفیر جمهوری اسلامی در داکا با اعلام حمایت از انقلاب بنگلادش گفته است تهران آماده است که تمام کمک‌های لازم به دولت بنگلادش را فراهم کند.

به گزارش کلینی نیوز، منصور چاوشی روز چهارشنبه، ۱۴ شهریور در دیدار با نورالحق نور، «رئیس شورای حقوق مردم» بنگلادش با بیان این مطلب افزوده است که ایران مایل است که روابط تجاری خود را با بنگلادش تقویت کند.

نورالحق نور نیز در این دیدار گفته است که سیاست کشور هند در قبال بنگلادش دوستانه نیست و هند باید به جای تلاش برای کنترل بنگلادش، رفتاری دوستانه در پیش بگیرد.

نهادهای اطلاعاتی هند اندکی بعد از پیروزی انقلاب بنگلادش در ارزیابی‌های خود اعلام کردند که سازمان استخبارات ارتش پاکستان موسوم به آی‌اس‌آی و چین کمونیستی در گسترش اعتراضات و سقوط دولت حسینه نقش داشتند.

دولت موقت بنگلادش به ریاست محمد یونس، مخالف مطرح شیخ حسینه تشکیل شد.

شیخ حسینه  نخست وزیر بنگلادش مردادماه امسال و پس از چندین هفته پر هرج و مرج که با اعتراضات علیه نظامی سهمیه‌بندی مشاغل دولتی آغاز شد، استعفا کرد و به هند گریخت.

شیخ حسینه، دختر بنیان‌گذار بنگلادش، طولانی‌ترین دوره ریاست دولت یک زن را در جهان داشته است.

پدر او در سال ۱۹۷۵ در یک کودتای نظامی به همراه بیشتر اعضای خانواده‌اش ترور شد – تنها خانم حسینه و خواهر کوچکترش جان به در بردند زیرا در آن زمان در سفری خارج از کشور بودند.

پس از زندگی در تبعید در هند، او در سال ۱۹۸۱ به بنگلادش بازگشت و با همکاری دیگر احزاب سیاسی، قیامی مردمی برای دموکراسی را رهبری کرد که او را به یک نماد ملی تبدیل کرد.

خانم حسینه اولین بار در سال ۱۹۹۶ به نخست‌وزیری انتخاب شد، اما در سال ۲۰۰۱ در برابر رقیبش، بیگم خالده ضیا از حزب ملی‌گرایان بنگلادش، شکست خورد.

او در سال ۲۰۰۹ و در انتخاباتی که یک دولت موقت برگزار کرد دوباره به قدرت بازگشت.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.