کد خبر : 19082
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 خرداد 1403 - 10:19

حماس اعلام کرد:از طریق میانجی‌ها به پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس غزه پاسخ دادیم

حماس اعلام کرد:از طریق میانجی‌ها به پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس غزه پاسخ دادیم
حماس تقریبا بعد از دو هفته به طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای آتش‌بس در جنگ غزه جواب داد.

به گزارش کلینی نیوز،  جنبش مقاومت اسلامی حماس با صدور بیانیه‌ای در اواخر روز چهارشنبه بر نگاه «مثبت» خود به مذاکرات آتش‌بس تأکید کرد و از آمریکا خواست تا رژیم صهیونیستی را برای پذیرش توافقنامه‌ای که منجر به آتش‌بس دائمی و همچنین خروج کامل از غزه، بازسازی این منطقه و آزادی اسرای فلسطینی شود، تحت فشار قرار دهد.

حماس و جهاد اسلامی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند هیاتی از طرف دو گروه به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، پاسخ خود را به وی تحویل دادند. این نامه همچنین به مصر هم ارسال شده است.

در بیانیه مشترک حماس و جهاد اسلامی “منافع ملت فلسطین، ضرورت توقف کامل جنگ و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه” در اولویت قرار گرفته است.

جنبش حماس همچنین تصریح کرد: «به رغم آنکه مقامات آمریکایی می‌گویند که اسرائیل طرح آتش‌بس ارائه شده از سوی جو بایدن در تاریخ ۳۱ مِه را پذیرفته است اما تا کنون نشنیده‌ایم که هیچ‌یک از مقامات رژیم صهیونیستی موافقت خود را با این طرح تأیید کنند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسامه حمدان یکی از مقام‌های ارشد حماس، ارائه پیشنهادهای جدید از سوی این جنبش را رد کرد و دولت آمریکا را متهم کرد که با متحد نزدیک خود اسرائیل همراهی می‌کند.

سفر اخیر آنتونی بلینکن به خاورمیانه پس از آن صورت گرفت که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در در تاریخ ۳۱ مه (۱۱ خرداد)، طرح سه مرحله‌ای جدیدی را به هدف برقراری آتش‌بس در غزه، آزادی اسرای رژیم صهیونیستی و اسرای فلسطینی، پایان دادن به درگیری‌های هشت ماهه میان اسرائیل و حماس و نیز بازسازی غزه، ارائه کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر توقف درگیری‌ها در غزه دوشنبه شب با ۱۴ رای موافق و رای ممتنع روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و جنبش حماس از آن استقبال کرد.

کاخ سفید در حال بررسی جواب حماس و جهاد اسلامی

جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا پاسخ رسمی حماس به پیشنهاد آتش‌بس غزه را دریافت کرده و در حال ارزیابی آن است.

جان کربی از ارائه جزییات بیشتر درباره پاسخ حماس خودداری کرد و گفت که نمی‌خواهد پیش از ارزیابی کاخ سفید در این زمینه ابراز نظر کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته است: «اگر تازه‌ترین طرح آتش‌بس در غزه به نتیجه نرسد، مسئولیت آن با رهبر حماس در غزه است.»

جواب حماس و جهاد اسلامی مربوط به طرح پیشنهادی آتش‌بسی است که دوشنبه شب توسط شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد و خواستار “یک آتش‌بس‌سریع و کامل شش هفته‌ای است که در نهایت دائم می‌شود”.

در این طرح چندمرحله‌ای همچنین عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از مناطق اشغال شده ،تبادل اسیران رژیم صهیونیستی و فلسطینی  و نیز بازگشت آوارگان به محل سکونت‌شان در نظر گرفته شده است.

همزمان جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: «بسیاری از تغییرات پیشنهادی حماس غیرمنتظره نبوده است اما برخی دیگر از آنها با قطعنامۀ تصویب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از طرح آتش‌بس ارائه شده از سوی جو بایدن، مغایرت عمده داشته‌اند»

به گزارش منابع آمریکایی این طرح پس از موافقت حماس می‌تواند به اجرا درآید. با این حال هنوز هم رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو موافقت رسمی خود با طرح آمریکا را اعلام نکرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.