کد خبر : 20219
تاریخ انتشار : شنبه 27 مرداد 1403 - 16:18

حماس اظهارات بایدن درباره نزدیک بودن آتش‌بس در غزه یک توهم است

حماس اظهارات بایدن درباره نزدیک بودن آتش‌بس در غزه یک توهم است
یک مقام ارشد حماس مدعی شد که اظهارات خوش‌بینانه بایدن درباره نزدیک بودن آتش‌بس در غزه «توهم» است.

به گزارش کلینی نیوز، سامی ابوزهری، عضو دفتر سیاسی حماس، در بیانیه‌ای با انتقاد از «گام بزرگ به عقب» در جریان مذاکرات روزهای پنجشنبه و جمعه در قطر گفت: «ما با یک توافق یا مذاکرات واقعی مواجه نیستیم، بلکه با تحمیل دیکته‌های آمریکا روبرو هستیم».

رئیس‌جمهور آمریکا، روز گذشته، ادعا کرده بود: «ما بیش از پیش به» توافق آتش‌بس غزه نزدیک هستیم.بایدن با این حال در ادامه اضافه کرده بود: «اما ما در حال حاضر به توافقی دست پیدا نکرده‌ایم.»
سامی ابوزهری در این باره گفت: «اشغالگران همچنان در مسیر تلاش‌ها برای اتمام توافق سنگ‌اندازی می‌کنند… ما با یک توافق یا مذاکره واقعی مواجه نیستیم، بلکه با تحمیل دیکته‌های آمریکا مواجه هستیم.»
مذاکرات آتش‌بس غزه که به مدت چند هفته متوقف شده بود، بار دیگر روز پنجشنبه هفته گذشته در پایتخت قطر با حضور هیأت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی به ریاست رئیس موساد، رئیس سازمان اطلاعات مصر، وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان سیا برگزار شد.
قرار است دور دوم این مذاکرات طی روزهای آینده در کشور مصر برگزار شود؛ اما برخی مقامات حماس در گفت‌وگو با رسانه‌ها اشاره‌ کرده‌اند رژیم صهیونیستی در مذاکرات تغییری در مواضع خود نداشته است.

اطرافیان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید می کنند که هیچ خواسته جدیدی از سوی رژیم صهیونیستی مطرح نشده است. اما مذاکرات همچنان بر سر چند موضوع اصلی که رژیم صهیونیستی آن‌ها را به عنوان شروط ضروری معرفی می کند، با مانع برخورد کرده است.

مسئله «گذرگاه فیلادلفیا»، خط مرزی نوار غزه با مصر که اسرائیلی‌ها می‌خواهند به کنترل آن ادامه دهند؛ نحوه بازگشت فلسطینی‌ها از جنوب به شمال نوار غزه و همچنین هویت زندانیان فلسطینی که رژیم صهیونیستی باید به عنوان بخشی از یک توافق احتمالی آزاد کند.

 گفتنی است، احمد عبدالهادی، نماینده جنبش حماس در لبنان اعلام کرد که این جنبش در مذاکرات آتش‌بس غزه که روز پنجشنبه ۲۵ مرداددر دوحه یا قاهره برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

عبدالهادی در اظهارنظری رسانه‌ای توضیح داد، اگر چه حماس به طور کلی مخالف مذاکرات آتش‌بس نیست، اما این مذاکرات اکنون امکان‌پذیر نیست، زیرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علاقه‌ای به دستیابی به توافق برای توقف کامل جنگ ندارد.

به گفته عبدالهادی، نتانیاهو با فریب و طفره رفتن، در صدد طولانی‌کردن و حتی گسترش دامنه جنگ در سطح منطقه است و از مذاکرات به عنوان پوششی برای «ادامه تجاوز به مردم ما و کشتارهای جدید علیه آنها استفاده می‌کند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.