کد خبر : 5994
تاریخ انتشار : شنبه 18 تیر 1401 - 9:53

جو بایدن فرمان اجرایی دفاع از حق سقط‌جنین را امضا کرد

جو بایدن فرمان اجرایی دفاع از حق سقط‌جنین را امضا کرد
جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۷ تیر در واکنش به تصمیم دیوان عالی آمریکا در لغو حق قانونی سقط جنین، با صدور یک فرمان اجرايی به تضمین دسترسی زنان به سقط جنین و روش‌های پیشگیری از بارداری کمک کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از  رسانه های آمریکا، جو بایدن از سوی حزب دمکرات و به خصوص جناح پیشرو این حزب تحت فشار قرار گرفته تا در واکنش به تصمیم دیوان عالی آمریکا که حق زنان برای سقط جنین و دسترسی به روش‌های پیشگیری از بارداری را در قوانین فدرال لغو و آن را به ایالت‌ها واگذار کرد اقدامات موثری انجام دهد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت رییس جمهوری در این فرمان به وزارت بهداشت دستور داده که دسترسی زنان به «داروهای سقط جنین» را که توسط اداره کنترل کیفیت دارو تایید شده‌اند تضمین کرده و گسترش دهد.

در این فرمان اجرایی وزارت بهداشت موظف شده دسترسی زنان به خدمات بهداشتی اضطراری، برنامه‌های تنظیم خانواده و روش‌های پیشگیری از بارداری از جمله ابزار درون زهدانی (آی یو دی) را تضمین کند.

وزارت دادگستری و بخش مشاوره حقوقی کاخ سفید از وکلای متخصص در دفاع از حقوق شهروندان و سایر سازمان‌هایی که به متقاضیان سقط جنین و کلینیک‌های مخصوص انجام این عمل مشاوره می‌دهند حمایت خواهد کرد.

کاخ سفید در بخشی از بیانیه خود گفت: «این حمایت حقوقی و قضایی سفر متقاضیان برای انجام سقط جنین به ایالت‌های دیگر را نیز شامل می‌شود.»

دیوان عالی آمریکا با لغو قانون فدرال که حق سقط جنین را به رسمیت می‌شناخت تصمیم‌گیری در این زمینه را به مجالس قانون‌گذاری ایالت‌ها واگذار کرد. در نتیجه زنان ساکن ایالت‌هایی که حق سقط جنین را به شدت محدود کرده‌اند ناگزیر خواهند شد به سایر ایالت‌ها بروند و یا قرص‌های مخصوص سقط جنین را به صورت آنلاین خریداری کنند.

جو بایدن تصمیم دیوان عالی آمریکا را محکوم کرده و در یکی از سخنرانی‌های خود گفت این حکم نه تنها حق زنان را لغو می‌کند بلکه ناقض حق تصمیم‌گیری زنان و خانواده‌ها در امور خصوصی است.

دمکرات‌ها امیدوارند با تمرکز روی حق سقط جنین در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر رای بیشتری به دست آورده و بر تعداد کرسی‌های خود در مجالس قانونگذاری بیافزایند.

به گفته کاخ سفید، یکی دیگر از اهداف صدور این فرمان اجرایی حفاظت از حریم خصوصی زنان، تضمین امنیت کلینیک‌های متحرک سقط جنین در مرز ایالت‌ها و ایجاد یک نهاد اجرایی ویژه برای هماهنگ کردن تمامی اقدامات دولت در زمینه تضمین بهداشت باروری برای همه زنان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.