کد خبر : 10990
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 فروردین 1402 - 8:46

جوان مسلمان پاکستانی، نخست وزیر اسکاتلند شد

جوان مسلمان پاکستانی، نخست وزیر اسکاتلند شد
"حمزه یوسف" 38 ساله، پاکستانی تبار و مسلمان به عنوان نخست وزیر اسکاتلند انتخاب شد.

به گزارش کلینی نیوز، با کناره‌گیری نیکولا استورجن از قدرت، حمزه یوسف به عنوان وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتلند جانشین او شده است.

حمزه یوسف، که اولین رهبر مسلمان یکی از احزاب عمده بریتانیا به شمار می‌رود، در انتخابات درون‌حزبی نامزد مورد حمایت اغلب چهره‌های بانفوذ حزب، از جمله شخص خانم استورجن بود.

حمزه یوسف با تنها ۳۷ سال سن جوانترین وزیر اول اسکاتلند هم به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او از سال ۲۰۱۲ در دولت اسکاتلند حضور داشته و از جمله وزیر دادگستری و معاون راه در وزارتخانه راه و نیروی اسکاتلند بوده است. مقام قبلی آقای یوسف پیش از رسیدن به وزیر اولی اسکاتلند، وزارت بهداشت در آخرین کابینه نیکولا استورجن بود.

رقیب اصلی او در انتخابات درون‌حزبی کیت فوربس بود که پیشتر مقام وزارت دارایی را در کابینه خانم استورجن داشت.

آقای یوسف می‌گوید اسکاتلند تنها با تعهد به «ارزش‌های پیشرو» خواهد توانست به استقلال دست یابد.

تنها نامزدی بود که وعده داد دولت مرکزی بریتانیا را به چالش می‌کشد تا از مصوبه جنجالی دوران نیکولا استورجن درباره به رسمیت شناختن جنسیت شهروندان دفاع کند. دولت بریتانیا اجرای این مصوبه را متوقف کرده است.

البته او در مواردی هم از مواضع خانم استورجن فاصله گرفته و از جمله گفته است که انتخابات بعدی را به چشم یک همه‌پرسی دوباره نمی‌بینید. آقای یوسف گفته به دنبال ساختن یک اکثریت بزرگ و مستحکم حامی استقلال است، چرا که برای استقلال کافی نیست که ۵۰% یا۵۱% رای‌دهنگان خواهان جدایی از بریتانیا باشند.

جان سویینی، معاون خانم استورجن در کابینه قبلی اسکاتلند، اظهار امیدواری کرده است که اسکاتلند تحت رهبری حمزه یوسف مسیر «رسیدن به استقلال را تکمیل کند».

ساجد جاوید، که پیش از این وزارت دارایی، کشور و بهداشت را به عهده داشته و صادق خان، شهردار کنونی لندن، هر دو از شناخته‌شده‌ترین اعضای جامعه مسلمانان بریتانیا هستند که هر یک سال‌ها در بالاترین سطوح سیاسی حضور داشته و سابقه‌شان هم‌تراز دیگر چهره‌های مدعی رهبری دو حزب محافظه‌کار و کارگر بوده است.

اما اولین رهبر مسلمان یک حزب عمده بریتانیا حمزه یوسف است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.