کد خبر : 15959
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 11:04

جنگ غزه یکی از ویرانگرترین جنگ‌های تاریخ معاصر

جنگ غزه یکی از ویرانگرترین جنگ‌های تاریخ معاصر
حجم ویرانی‌های بی‌سابقه‌ای را در جنگی تجربه کرده که می‌توان آن را یکی از ویرانگرترین جنگ‌های شهری در تاریخ معاصر در نظر گرفت.

به گزارش کلینی نیوز، بر اساس گزارش «وال استریت ژورنال»، در سومین ماه جنگ غزه؛ جنگ ویرانگر اسرائیل علیه نواز غزه، حجم ویرانی‌های بی‌سابقه‌ای را در جنگی تجربه کرده که می‌توان آن را یکی از ویرانگرترین جنگ‌های شهری در تاریخ معاصر در نظر گرفت.

مشخص شده است که تا اواسط دسامبر، اسرائیل ۲۹۰۰۰ بمب، مهمات و راکت بر روی نوار غزه انداخته و نزدیک به ۷۰درصد از ۴۳۹ هزار خانه در غزه را هدف قرار داده که حدود نیمی از ساختمان‌‌ها ویران شده یا آسیب دیده‌اند.

مراکز عبادی شامل کلیساها و مساجد باستانی همچنین کارخانه‌ها، ساختمان‌های مسکونی، مراکز خرید، هتل‌های مجلل، تئاترها و مدارس نیز از بمباران در امان نمانده و آسیب دیدند.

بسیاری از زیرساخت‌های آب، برق، ارتباطات و مراقبت‌های بهداشتی که روال عادی زندگی در غزه را تامین می‌کردند به شکلی زیان دیده‌اند که دیگر قابل تعمیر نیستند.

بیشتر ۳۶ بیمارستان این نوار عملا تعطیل شده و تنها ۸ بیمارستان قدرت پذیرش دارند. همچنین باغ‌های مرکبات، زیتون و گلخانه‌ها نیز تخریب شده و بیش از دو سوم مدارس غزه آسیب دیده‌اند.

حدود ۸۵ درصد از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری نوار، خانه‌های خود را ترک کردند و بیشتر آنها رهسپار جنوب شدند.

طبق برآورد مقامات بهداشتی غزه، بیش از ۲۱۰۰۰ فلسطینی در اثر این بمباران‌ها کشته شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند

اسرائیل همچنان تاکید دارد که بمباران و حملات زمینی تا نابودی جنبش حماس و پایان دادن به حضور آن در غزه، ادامه دارد.

این ویرانی‌ها به نتایج بمباران شهرهای آلمان توسط متفقین در طول جنگ جهانی دوم شباهت دارد که به‌گفته رابرت پاپ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو و نویسنده کتاب «تاریخ بمباران هوایی»، نام «غزه» به همراه شهر «درسدن» و دیگر شهرهای معروف بمباران شده را وارد تاریخ خواهد کرد.

گفتنی است، سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل شامگاه شنبه، ۹ دی اعلام کرد که شورای جنگ به دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی موساد، برای اجرای معامله تبادل اسرا با جنبش حماس بر اساس ابتکار قطر، چراغ سبز داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.