کد خبر : 15157
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آبان 1402 - 19:02

جمهوری آذربایجان: در مذاکرات صلح با ارمنستان در واشینگتن شرکت نمی‌کنیم

جمهوری آذربایجان: در مذاکرات صلح با ارمنستان در واشینگتن شرکت نمی‌کنیم
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز پنجشنبه گفت: «اراده سیاسی ایروان برای امضای توافقنامه صلح با آذربایجان در ماه‌های آینده کماکان قوی است.»

به گزارش کلینی نیوز، جمهوری آذربایجان، روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر، اعلام کرد که در مذاکرات عادی‌سازی مناسبات با ارمنستان شرکت نمی‌کند و گفت دلیل این اقدام، موضع «مغرضانه» واشینگتن در قبال باکو است. این نشست از قبل برای ۲۰ نوامبر برنامه‌ریزی شده بود.

باکو و ایروان چند دهه است که درگیر مناقشه ارضی بر سر منطقه قره‌باغ بوده‌اند. باکو در ماه سپتامبر در حمله‌ای برق‌آسا به جدایی‌طلبان ارمنی ساکن قره‌باغ، آن منطقه را پس گرفت.

بنا به گزارش ایندیپندنت، مذاکرات صلح با میانجیگری بین‌المللی بین آذربایجان و ارمنستان که هر دو از جمهوری‌های شوروی سابق به شمار می‌روند، پیشرفت کمی داشته است، اما رهبران هر دو کشور گفته‌اند که توافقنامه صلح جامع ممکن است تا پایان سال امضا شود.

وزارت امور خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای درباره تصمیم باکو به شرکت نکردن در نشست واشینگتن نوشت: «برگزاری نشست پیشنهادی در سطح وزیران امور خارجه آذربایجان و ارمنستان در واشینگتن در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ را ممکن نمی‌دانیم.»

این تصمیم باکو پس از جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه اتخاذ شد. در آن جلسه جیمز اوبرایان، معاون وزارت امور خارجه ایالات متحده، نیز صحبت کرد. باکو می‌گوید که اظهارات او درباره آذربایجان «یک‌جانبه و مغرضانه» بود.

اوبرایان به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «پس از ۱۹ سپتامبر هیچ‌چیز با آذربایجان شکل عادی نخواهد داشت، مگر آن که شاهد پیشرفت در مسیر صلح باشیم.»

او افزود: «ما شماری از دیدارهای مقام‌های ارشد را لغو و اقدامات باکو را محکوم کردیم.»

وزارت امور خارجه آذربایجان گفت: «رویکرد یک‌جانبه آمریکا می‌تواند باعث شود که آمریکا نقش میانجی‌ خود را از دست بدهد.»

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز پنجشنبه گفت: «اراده سیاسی ایروان برای امضای توافقنامه صلح با آذربایجان در ماه‌های آینده کماکان قوی است.»

پاشینیان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، در چندین دور مذاکره با میانجیگری اتحادیه اروپا شرکت‌ کرده‌اند، اما ماه گذشته علی‌اف با استناد به آنچه «موضع جانبدارانه فرانسه» خواند، از شرکت در مذاکرات با پاشینیان در اسپانیا خودداری کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، قرار بود در این مذاکرات همراه با چارلز میشل، رئیس‌ اتحادیه اروپا، در مقام میانجی حضور یابند.

تاکنون هیچ پیشرفت قابل‌مشاهده‌ای در تلاش‌های اتحادیه اروپا برای سازماندهی دور تازه مذاکرات صورت نگرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.