کد خبر : 19827
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مرداد 1403 - 8:15

توافق حماس و فتح برای پایان دادن به اختلافات

توافق حماس و فتح برای پایان دادن به اختلافات
دو سازمان اصلی فلسطین حماس و فتح روز سه‌شنبه دوم مرداد، در جریان مذاکرات در پکن، پایتخت چین، در مورد تشکیل «دولت موقت آشتی ملی» در غزه پس از پایان جنگ در این منطقه توافق کردند.

به گزارش کلینی نیوز، این مذاکرات با میانجی‌گری چین با هدف ایجاد نقشه راه احتمالی برای غزه پس از جنگ بعد از دست‌یابی به آتش‌بس برگزار شده است.

رسانه‌های دولتی چین می‌گویند در جریان این مذاکرات که با میانجی‌گری پکن انجام می‌شود، سازمان فتح و گروه حماس که چندین دهه است بر سر موضع خود در قبال اسرائیل اختلاف نظر دارند، همراه با ۱۲ گروه کوچک‌تر فلسطینی اعلامیه‌ای را برای پایان دادن به سال‌ها اختلاف و تشکیل یک «دولت موقت آشتی ملی» امضاء کردند.

حماس بیانیه پکن را «گامی مثبت در جهت دستیابی به وحدت ملی فلسطین» دانست و از کشور میزبان؛ چین تشکر کرد.

مقاومت فلسطین خواستار تلاش برای رفع محاصره وحشیانه تحمیل شده بر مردم فلسطین به ویژه نوار غزه و کرانه باختری و ارائه کمک‌های بشردوستانه و پزشکی بدون محدودیت و قید و شرط شد و بر مقابله با توطئه‌های اشغالگر و تجاوزات مستمر آن به مسجد الاقصی، شهر بیت‌المقدس و مقدسات آن تاکید کرد.

مقاومت فلسطین از ایستادگی و مقاومت قهرمانانه مردم در مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که موجب تقویت جایگاه آرمان فلسطین و خنثی سازی تلاش برای انهدام آن شد، قدردانی کرد و از همه کشورها، نیروها و جنبش‌های دانشجویی و مردمی حامی مردم فلسطین در غزه تشکر کرد.

این توافق پس از آن حاصل شد که موسی ابومرزوق، نماینده ارشد حماس و محمود عالول، عضو کمیته مرکزی فتح با میانجی‌گری چین به مدت سه روز در پکن با یکدیگر مذاکره کردند. پکن از روز ۳۱ تیرماه میزبان سران فتح و حماس و همچنین ۱۲ گروه فلسطینی دیگر بود.

در همین زمینه، وانگ یی “تشکیل یک دولت آشتی ملی موقت در غزه پس از جنگ” را بارزترین نکته توافق به‌دست‌آمده دانست.

او تصریح کرد که اگرچه آشتی یک موضوع داخلی برای فلسطینیان است اما این امر بدون حمایت جامعه بین‌المللی محقق نمی‌شود.

وزیر خارجه چین افزود که کشورش مایل است “نقش سازنده‌ای در حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه ایفا کند”.

وانگ گفت که پکن خواستار “آتش‌بس جامع و پایدار” و به رسمیت شناختن کامل کشور فلسطینی در سازمان ملل است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسظین حماس در سال ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را پس از نبردی سخت با نیروهای فتح به دست گرفت.

جنبش آزادیبخش ملی فلسطین، فتح، کنترل اداری بخش کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل را از طریق تشکیلات خودگردان فلسطینی برعهده دارد.

چین در سال‌های اخیر روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با کشورهای منطقه خاورمیانه را به میزان چشم‌گیری افزایش داده است. از جمله در اسفندماه سال ۱۴۰۱ نیز ایران و عربستان، از توافق خود با میانجی‌گری چین درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض خبر دادند.

گفتنی است، این توافق زمانی در پایان مذاکرات آشتی در پکن صورت گرفت که در آن ۱۴ جناح سیاسی فلسطینی با وزیر امور خارجه چین دیدار کردند.

چین گفته که وزارت خارجه به تلاش های بی وقفه برای دستیابی به این اهداف با همه طرف های مربوطه ادامه خواهد داد. فتح توسط محمود العلول، معاون رئیس کمیته مرکزی آن، نمایندگی می شد، در حالی که موسی ابومرزوق، نمایندگی حماس را بر عهده داشت.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.