کد خبر : 8515
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 - 11:37

توافق اسرائیل با لبنان بر سر مرزهای دریایی

توافق اسرائیل با لبنان بر سر مرزهای دریایی
، نخست وزیر اسراییل روز سه‌شنبه اعلام کرد که لبنان و اسراییل در زمینه رفع اختلافات‌شان بر سر مرزهای دریایی‌ میان دو کشور به یک توافق تاریخی دست یافته‌اند.

به گزارش کلینی نیوز، یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید اسرائیل و لبنان بر سر یک مرز مورد اختلاف دریایی که می تواند منبع مهم گاز طبیعی باشد به توافق رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر اسرائیل، با تمجید از این توافق آن را یک دستاورد تاریخی خواند که ضمن تقویت امنیت اسرائیل، «میلیاردها دلار به اقتصاد کشور تزریق، و ثبات مرزهای شمالی ما را تضمین خواهد کرد.»

این توافق که با میانجیگری آمریکا به دست آمده سازشی مهم میان دو کشور تلقی می شود و راه برای اکتشاف نفت و گاز در دریا باز می کند.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، گفت که شرایط مطرح شده در پیشنهاد نهایی آمریکا قابل قبول است و گفت امیدوار است که این توافق به سرعت اعلام شود.

هدف این توافق حل یک اختلاف سرزمینی در شرق دریای مدیترانه است، جایی که لبنان قصد دارد گاز طبیعی اکتشاف کند.  این شامل بخشی از میدان گازی کاریش و بخشی از قانا – یک میدان بالقوه گازی – است. اسرائیل از قبل در میادین اطراف مشغول تولید گاز طبیعی بوده است.

رویترز همچنین تاکید کرده است حزب‌الله لبنان  نیز مخالفتی با این قرارداد ندارد.

تولید گاز از میدان کاریشکه نسبتا کوچک است، بخشی از برنامه اسرائیل برای صادرات گاز به اتحادیه اروپاست که در پی جنگ اوکراین به دنبال منابع جایگزین گاز روسیه است.

اسرائیل می خواهد حدود ۱۰ درصد گازی که روسیه تا قبل از حمله به اوکراین عرضه می کرد را تامین کند.

در شرق دریای مدیترانه منابع بزرگ گازی وجود دارند. کنسرن‌های انرژی زیادی وجود دارند که بر سر میادین گازی اسرائیل؛ تامار و لِویتان و نیز زُهر در آب‌های مصر رقابت می‌کنند. خط لوله‌ای که از دریای مدیترانه عبور کند انتقال گاز را تا حدی ارزان‌تر می‌سازد.

الیاس بو صعب، مذاکره‌کننده ارشد لبنانی روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر پس از ارائه آخرین متن تنظیم شده به میشل عون گفت که پیش‌نویس توافق “همه الزامات لبنان را در نظر می‌گیرد و ما معتقدیم طرف مقابل نیز باید همین طور فکر کند.”

در همین حال لبنان که به دلیل کمبود برق و بحران اقتصادی در وضعیتی بحرانی قرار داشته امیدوار است در میدان قانا گاز زیادی پیدا کند.

کشف گاز برای لبنان که از سال ۲۰۱۹ در یک بحران مالی عمیق گرفتار شده یک دستاورد بزرگ  به شمار می‌رود و شاید بتواند مشکل لبنان در تولید برق کافی برای مردمش را نیز برطرف کند.

این توافق شامل مرزهای خشکی دو کشور نمی شود.

یک مقام ارشد دولت لبنان و یکی از مقامات نزدیک به حزب‌الله اکنون گفته‌اند که این گروه با مفاد توافق حاصله موافقت کرده است. حزب‌الله لبنان هنوز بیانیه رسمی در این مورد صادر نکرده است.

گفته می شود که شرکت «توتال انرژیز» بعد از اعلام رسمی توافق، عملیات اکتشافی را شروع خواهد کرد.

هرچند دو کشور یکدیگر را به چشم دشمن می نگرند اما رهبران آنها مشتاق هستند یک پیروزی برای کشور خود ثبت کنند.

میشل عون روز ۳۱ اکتبر به کار خود پایان خواهد داد و آقای لاپید هم روز اول نوامبر با انتخابات پارلمانی روبروست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.