کد خبر : 19068
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 9:29

تهدید به قطع بودجه برای دانشگاهیان مدافع دانشجویان طرفدار فلسطین در آلمان

تهدید به قطع بودجه برای دانشگاهیان مدافع دانشجویان طرفدار فلسطین در آلمان
وزارت آموزش و پژوهش آلمان تحقیقاتی را علیه کارکنان دانشگاهی که نامه سرگشاده حمایت از دانشجویان را امضا کرده‌اند، آغاز کرده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، اخبار رادیو تلویزیون آلمان شمالی گزارش کرد که وزارت آموزش و پژوهش آلمان تحقیقاتی را علیه اساتید دانشگاهی که نامه سرگشاده‌ای را در حمایت از دانشجویان امضا کرده اند، آغاز کرده است.

بسیاری از اعضای هیئت علمی در آلمان با امضای نامه‌ای سرگشاده به خشونت پلیس دانشجویانی که در روز ۷ می در دانشگاه آزاد برلین در حمایت از فلسطین تظاهرات کردند، واکنش نشان دادند.

این وزارتخانه بررسی خواهد کرد که آیا بودجه‌ای که به کارکنان دانشگاهی داده می‌شود کاهش می یابد یا خیر. ایمیلی که برای دانشگاهیان ارسال شد، گفته شده که آنها در مورد حمایتشان از دانشجویانی که از فلسطین حمایت می کنند، مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

– “تلاش برای دخالت در آزادی بیان”

کلمنس آرت، استاد بازنشسته قانون اساسی و حقوق اداری با تاکید بر اینکه درخواست وزارتخانه «تلاش برای تداخل در آزادی بیان» است، گفت: این وضعیت که ممکن است منجر به عواقبی مانند لغو حمایت مالی شود، مداخله‌ای علیه آزادی تحصیلی خواهد بود.»

پس از این واکنش‌ها، وزارتخانه پذیرفت که پیام حمایت هیئت علمی از دانشجویان در محدوده آزادی بیان قرار می‌گیرد، اما نتیجه تحقیقات همچنان نامشخص است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که این نامه سرگشاده در چارچوب آزادی بیان مورد حمایت قانون اساسی است و از این رو هیچ نتیجه دیگری در خصوص این نامه گرفته نشده است. بنابراین، گمانه زنی‌های بیشتر لازم نیست.

در بیانیه خبری مبنی بر پایان یافتن تحقیقات رسمی برای بررسی کاهش یا عدم کاهش حمایت مالی وجود ندارد.

– نامه سرگشاده اساتید دانشگاه

حدود ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه آزاد برلین پایتخت آلمان در ۷ می با برپایی چادر در حیاط داخلی دانشگاه برای حمایت از فلسطین و اعتراض به ظلم حامیان فلسطینی در آلمان، اردوی همبستگی برپا کردند.

پلیس در تظاهرات مداخله، اردوگاه را تخلیه و بسیاری از حامیان فلسطینی را بازداشت کرد.

در پی این رویدادها، بسیاری از اعضای هیئت علمی شاغل در دانشگاه‌های مختلف کشور با امضای نامه‌ای سرگشاده از دانشجویان حمایت کردند که همبستگی خود را با فلسطین نشان دادند و از دانشجویان خواستند در معرض خشونت پلیس قرار نگیرند.

در این نامه که در فضای مجازی منتشر شده، آمده است: صرف نظر از اینکه با مطالبات خاص در اردو موافقیم یا نه، در کنار دانشجویان خود می ایستیم و از حق آنها در اعتراضات مسالمت‌آمیز دفاع می کنیم.»

در این نامه آمده است که اعتراضات مورد بحث می‌تواند در محوطه دانشگاه نیز برگزار شود، آزادی تجمع و بیان حقوق اساسی دموکراتیک است که باید به ویژه در دانشگاه‌ها صورت گیرد و دانشجویان باید محافظت شوند و در معرض خشونت پلیس قرار نگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.