کد خبر : 18684
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1403 - 8:11

تقاضای صدور «حکم بازداشت نتانیاهو» توسط دادستان دیوان بین‌المللی لاهه

تقاضای صدور «حکم بازداشت نتانیاهو» توسط دادستان دیوان بین‌المللی لاهه
دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی با نگرانی از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نوار غزه مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است، علیه او صدور حکم بازداشت درخواست کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از العربیه، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی با نگرانی از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نوار غزه مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است، علیه او صدور حکم بازداشت درخواست کرد.

کریم خان، دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه، دوشنبه ۳۱ اردیبهشت توضیح داد که دلایل منطقی وجود دارد که معتقد باشیم نخست‌وزیر اسرائیل مسئولیت جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را بر عهده دارد.

خان همچنین خواستار آن شد تا علیه یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به اتهام ارتکاب جنایات جنگی حکم بازداشت صادر شود.

دادستان دادگاه بین‌المللی در مصاحبه‌ای که با شبکه آمریکایی «سی ان ان» داشت خاطرنشان کرد که اتهامات مطرح شده علیه نتانیاهو و گالانت شامل «نسل کشی، ایجاد قحطی به عنوان وسیله‌ای برای جنگ، از جمله جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه، و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در درگیری» می‌شود.

زمانی که ماه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر بررسی چنین اقدامی توسط دادستان کل دادگاه منتشر شد، نتانیاهو گفت که صدور هر گونه حکم بازداشت توسط دیوان کیفری بین‌المللی علیه مقامات ارشد دولتی و نظامی اسرائیل «به یک رسوایی با ابعاد تاریخی تبدیل خواهد شد»، چرا که اسرائیل «دارای یک نظام حقوقی مستقل است» و به طور کامل تمامی موارد نقض قانون را مورد بررسی قرار می‌دهد. خان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نتانیاهو گفت: «هیچکس بالاتر از قانون نیست.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.