کد خبر : 15939
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 8:27

تصویب قطعنامه شورای امنیت در مورد نحوه تعامل با طالبان

تصویب قطعنامه شورای امنیت در مورد نحوه تعامل با طالبان
در قطعنامه شورای امنیت از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است تا فرستاده ویژه برای افغانستان به منظور پیشبرد گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» تعیین کند

به گزارش کلینی نیوز، شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه ۸ جدی (دی) اعلام کرد که این قطعنامه با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع (روسیه و چین) به تصویب رسیده است.

در قطعنامه از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است تا فرستاده ویژه برای افغانستان به منظور پیشبرد گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» تعیین کند.

 امارت اسلامی افغانستان قبلا تعیین نماینده ویژه از سوی سازمان‌ملل برای مذاکرات صلح را رد کرده بود.

در بیانیه تاکید شده است که تعیین نمایندهٔ اضافی دیگر برای افغانستان با وجود دفتر یوناما، «امری‌ غیرضروری» محسوب می‌شود.

وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، مخصوصا تعیین نماینده ویژه دبیرکل برای تعامل با امارت اسلامی «ابراز ناخشنودی» کرده و گفته است «تحمیل نسخه‌های بیگانه وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.»

در این بیانیه که عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در شبکه ایکس منتشر کرد، آمده که این قطعنامه «بدون مشورت» با حکومت امارت اسلامی تصویب شده است.

قطعنامه ۲۷۲۱ روز شنبه با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید، نمایندگان روسیه و چین رای ممتنع به قطعنامه دادند و در سخنرانی‌های خود پس از تصویب آن گفتند که بدون مشورت حکومت طالبان، موافق تعیین نماینده ویژه نیستند.

اما نمایندگان آمریکا و بریتانیا «شدیدا» از تعیین یک نماینده ویژه دبیرکل برای تعامل با طالبان حمایت کردند.

نماینده آمریکا پس از تصویب آن گفت: «این قطعنامه یک پیام روشن به طالبان، مردم افغانستان و جهان فرستاد و نشان داد که شورای امنیت سازمان ملل از روندی حمایت می‌کند که افغانستان بنا به تعهدات بین‌المللی که دارد در جامعه بین‌المللی ادغام شود.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.