کد خبر : 7294
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 16:26

تحصن حامیان مقتدی صدرمقابل شورای عالی قضائی عراق

تحصن حامیان مقتدی صدرمقابل شورای عالی قضائی عراق
شماری از حامیان مقتدی صدر برای پافشاری بر درخواست انحلال مجلس عراق مقابل دفتر شورای عالی قضائی تحصن کردند. بالاترین مرجع قضائی عراق در اعتراض به این اقدام فعالیت خود و دادگاه‌های وابسته را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از العربیه، در حالی که چادرهای حامیان مقتدی صدر همچنان مقابل پارلمان عراق در مرکز بغداد برپا است، صدها تن از هواداران صدر امروز سه‌شنبه یکم شهریور مقابل ساختمان شورای عالی قضایی عراق چادرهای جدیدی را نصب کردند.

تحصن امروز جریان صدری‌ها مقابل شورای عالی قضایی پس از آن صورت می‌گیرد که مقتدی صدر روز گذشته از تحرکات آتی این جریان که تحصن نامحدود مقابل شورای عالی قضایی یکی از آنها است، خبر داد.

او گفت از هواداران خود خواهد خواست که در اعتراض به موضع قوه قضائیه درباره انحلال پارلمان، مقابل مقر شورای عالی قضایی و دادگاه فدرال تحصن کنند.

هواداران صدر امروز از همه تظاهرکنندگان عراقی ‌خواستند تا به تحصن مقابل شورای عالی قضایی بپیوندند تا شورای عالی قضایی را برای انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام و محاکمه فاسدان وادار کنند.

رهبر صدری‌ها چند روز پیش، وعده برداشتن گام‌های بعدی برای اعتراضات را داده بود، اما مشخص نکرد چه گام‌هایی را خواهد برداشت.

صدر، بار دیگر بر رد هر گونه گفت‌وگو با «فاسدان» تاکید کرده و خواستار گفت‌وگوی عمومی و علنی احزاب سیاسی برای حل بحران کنونی کشور شده بود.

این در حالی است که گروه‌های سیاسی عراقی با گذشت چندین ماه از پایان انتخابات پارلمانی اکتبر سال گذشته تاکنون از انتخاب رئیس جمهوری جدید، تشکیل دولت و برگزاری جلسه‌ای برای پارلمان عاجز مانده‌اند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، پس از تحصن هواداران صدر مقابل شورای عالی قضایی این کشور، مصر را به مقصد بغداد ترک کرد. الکاظمی برای شرکت در نشست پنج گانه عربی به مصر سفر کرده بود.

خبرگزاری فارس حامیان  مقتدی صدر را آشوبگر نامید و در گزارشی تحت عنوان “تجمع دوباره آشوبگران حامی مقتدی الصدر” پیش از ظهر امروز به سوی ساختمان شورای عالی قضایی عراق در منطقه سبز حرکت کرده و دست به اعتراض علیه عالی‌ترین نهاد قضایی عراق زدند.

واکنش عصائب اهل الحق به حمله حامیان صدر به شورای عالی قضایی عراق

این خبرگزاری  گزارش داد: در پی حرکت آشوبگران حامی جریان صدر به سوی ساختمان شورای عالی قضایی عراق در منطقه سبز و به اعتراض علیه عالی‌ترین نهاد قضایی و مطالبه صدور دستور برای انحلال پارلمان، «قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق عراق واکنش نشان داد.

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق، تجاوز امروز آشوبگران حامی جریان صدر به بالاترین نهاد قضایی کشور را محکوم کرد.

 «قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق عراق با انتشار پیامی در توئیتر، نوشت: ما هرگونه تعدی و تجاوز به نهاد قضایی را که باید از درگیری‌های سیاسی دور نگه داشته شود، رد می‌کنیم. نباید از کارت [اعتراض‌های] خیابانی برای اعمال فشار بر نهاد قضایی به منظور صدور حکم به نفع طرف‌های سیاسی استفاده شود.

نیمه‌کاره ماندن سفر الکاظمی به مصر

صبح سه‌شنبه و همزمان با برپایی چادرهای حامیان مقتدی صدر مقابل دفتر شورای عالی قضائی برای “تحصن نامحدود”، نخست‌وزیر عراق سفر خود به مصر را نیمه‌کاره رها کرد و در بیانیه‌ای هشدار داد که تعلیق فعالیت نهاد قضایی کشور را در معرض “خطرات واقعی” قرار می‌دهد.

الکاظمی از همه گروه‌های سیاسی عراق خواست ضمن پرهیز از دامن زدن به تنش و تلاش برای کاهش آن، از فرصت “گفت‌وگوهای ملی” برای خروج کشور از بحران استفاده کنند. او رهبران این گروه‌ها را به شرکت در یک نشست اضطراری دعوت کرد.

در همین حال ائتلاف “چارچوب هماهنگی” از همه گروه‌های سیاسی خواسته “تعرض به نهاد قضائی” را محکوم کنند و اعلام کرده تا زمانی که حامیان مقتدی صدر از تحصن و اشغال نهادهای قانونی عقب‌نشینی نکنند وارد گفت‌گوی مستقیم با جریان صدر نمی‌شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.