کد خبر : 14685
تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 - 8:37

تحریم موشکی ایران خاتمه یافت

تحریم موشکی ایران خاتمه یافت
دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو ملل متحد، پایان تحریم‌های این نهاد علیه جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

به گزارش کلینی نیوز، دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای ۳، ۴ و ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، شامل آزمایش های موشکی، محدودیت صادرات و واردات اقلام موشکی به ایران و همچنین تحریم های مربوط به توقیف اموال و ارائه خدمات مالی به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم شورای امنیت را به اطلاع کشورها رسانده است.

در بیانیه ظهر چهارشنبه – ۱۸ اکتبر – وزارت خارجه آمریکا آمده: «امروز محدودیت‌های برنامه موشکی ایران مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد منقضی شد. ایالات متحده، اما، بر عزم خود برای استفاده از همه ابزار موجود در جهت مقابله با هرگونه توسعه، تولید و تجهیز برنامه‌های موشکی و پرنده‌های بدون سرنشین (پهپاد) و دیگر تسلیحات خطرناک توسط ایران تاکید دارد.»

در حالی که وزارت خارجه ایران با استناد به تاریخ لغو محدودیت‌های موشکی این کشور مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌گوید از امروز دیگر تحریم و محدودیتی برای برنامه‌های موشکی خود ندارد، شورای اروپا با انتشار بیانیه‌ای که روز گذشته روی خروجی وبسایت خود قرار داده گفته «بنابر ادله قانونی» که دارد این تحریم‌ها دست کم در محدوده اختیارات اتحادیه اروپا پابرجا خواهد ماند.

بر اساس مفاد ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، این محدودیت ها تا ۸ سال پس از اجرای برجام (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) ادامه داشت که در نهایت نیمه شب گذشته به وقت نیویورک و به صورت خودکار پایان یافت.

 خانم رزماری دیکارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل همچنین در نامه ای جداگانه خطاب به نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران پایان مقررات مذکور و خروج افراد و نهادهای ایرانی از فهرست شورای امنیت را تایید کرده است.

سایر تحریم های بین المللی شورای امنیت علیه کشورمان پیشتر در روز اجرای برجام و متعاقباً محدودیت مربوط به تسلیحات متعارف و سبک بر اساس قطعنامه های شورای امنیت در اکتبر سال ۲۰۲۰ پایان یافته بود. با لغو محدودیت های باقی مانده در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، تمام تحریم های مرتبط با افراد و نهادهای ایرانی در سازمان ملل پایان یافته است.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه روسیه دیروز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تامین کالاهای مشمول مقررات کنترل فناوری موشکی به ایران و از ایران دیگر نیازی به تأیید قبلی شورای امنیت سازمان ملل ندارد».

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده: «صادرات و واردات تسلیحاتی که در حوزه کنترل و تحریم فناوری موشکی قرار می‌گرفت و توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وضع شده بود دیگر لازم الاجرا نیست».

 اتحادیه اروپا دیروز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر اعلام کرد که پس از انقضای تحریم‌های سازمان ملل، برای حفظ تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک ایران، به آمریکا می‌پیوندد. استرالیا نیز امروز تحریم‌های سازمان ملل را به طور مستقل تجدید کرد.

منابعی پیشتر به رویترز گفته بودند که این اقدام اروپا به سه دلیل صورت می‌گیرد: استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین؛ احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه؛ محروم کردن ایران از مزایای برجام.

در پی اقدام اتحادیه اروپا، وزارت خارجه جمهوری اسلامی این تصمیم شورای اتحادیه اروپا را محکوم کرد و آن را “نقض صریح تعهدات اتحادیه و سه کشور اروپایی” خواند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، این تصمیم را “یکجانبه، غیرقانونی و از لحاظ سیاسی غیرقابل توجیه” دانست و گفت: «چنین اقدامی با ادعاها و رویکرد اتحادیه و سه کشور اروپایی مبنی بر تعهد به اجرای کامل برجام مغایرت دارد.»

در بیانیه آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، که همسو با اطلاعیه روز دوشنبه شورای اروپا است، همچنین تاکید شد که تلاش‌های این کشور برای مقابله با برنامه موشکی ایران به ادامه تحریم‌های این کشور محدود نخواهد بود و «هرگونه صادرات، اقدام دیپلماتیک، همکاری با بخش خصوصی و تمامی محدودیت‌های قانونی تعیین شده است».

«ما (آمریکا) و متحدان‌مان همچنین در پی طرح نگرانی‌های خود در سازمان ملل متحد خواهیم بود و خواستار آن خواهیم شد که ایران در برابر بی‌ثباتی ناشی از این اقدامات خود پاسخگو شود».

به نظر می‌رسد می‌توان از این بخش بیانیه وزیر خارجه آمریکا چنین برداشت کرد که کاخ‌سفید و متحدانش برای طرح و تصویب قطعنامه جدیدی در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی ایران، که احتمالا بتواند جایگزینی برای قطعنامه ۲۳۱ این شورا شود، اقدام خواهند کرد؛ تلاشی که با توجه به حق وتو روسیه در شورای امنیت احتمالا با بن‌بست‌های جدی روبرو خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه:احیای برجام در حال حاضر یک انتظار غیرواقعی است

وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه (۱۳ ژوئیه) گفت که در حال حاضر، هرگونه انتظار برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ جمهوری اسلامی با کشورهای غربی، موسوم به برجام، انتظاری غیرواقعی است.

سرگئی لاوروف درباره دلایل این نظرش، به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: «اصلی‌ترین دلیل در عدم احیای برجام این است که سیاست‌خارجی ایالات متحده در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در هاله‌ای از ابهام قرار است.»

او افزود که سال آینده، دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار می‌‌آید و “هیچ‌کس نمی‌داند دولت جدید دموکرات است یا جمهوری‌خواه؟”

وزیر خارجه روسیه همچنین از دولت ترامپ بابت خروج از توافق برجام انتقاد کرد.

او در ادامه با انتقاد از دولت جو بایدن تصریح کرد: «دولت بایدن زمانی که به قدرت رسید، اعلام کرد که آماده بازگشت به برجام است، اما به جای اینکه تصمیمی برای احیای کامل برجام و بازگشت به این توافق بگیرند، درباره چیزهای دیگری با تهران چانه‌زنی کرد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.