کد خبر : 17394
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402 - 8:06

بیانیه مشترک امارات و کویت درباره «جزائر سه‌گانه و میدان نفتی آرش»

بیانیه مشترک امارات و کویت درباره «جزائر سه‌گانه و میدان نفتی آرش»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مفاد برخی بندهای بیانیه پایانی سفر امیر کویت به امارات عربی متحده در مورد جزایر سه گانه را مردود اعلام کرد.

به گزارش الخلیج آنلاین، محمد بن زاید، رئیس امارات و مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت مخالفت خود با تداوم «اشغال جزائر سه گانه اماراتی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی توسط ایران» را اعلام کردند.

دو طرف بر «حاکمیت کامل امارات بر این ۳ جزیره و آب های سرزمینی امارات و حریم هوایی آن، کمربند ساحلی و منطقه انحصاری اقتصادی آن» تاکید کردند.

محمد بن زاید و مشعل الاحمد، تاکید کردند که «میدان الدره به صورت کامل در آب های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت منابع طبیعی آن به صورت مشترک تنها متعلق به کویت و عربستان است و دو کشور به طور کامل حق بهره برداری از منابع طبیعی این منطقه را دارند.»

طرفین هرگونه ادعا مبنی بر حق هر طرف دیگر در این میدان یا آب های سرزمینی را رد کردند.

 

 

 

 

رئیس امارات و امیر کویت ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به اوضاع غزه، پایبندی خود به تداوم تلاش های بشردوستانه برای ارسال کمک به غزه را اعلام و بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات در دریای سرخ تاکید کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با مردود اعلام کردن مفاد برخی بندهای بیانیه پایانی سفر امیر کویت به امارات عربی متحده در مورد جزایر سه گانه اظهار داشت: همان گونه که بارها تاکید شده است، جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک ایران بوده و اشاره به آنها در این بیانیه یا بیانیه‌های تکراری نشست‌های دیگر، فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی بوده و دخالت در امور داخلی ایران تلقی می‌شود.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران تمامیت سرزمینی خود را هرگز قابل مذاکره نمی‌داند.

وی در خصوص تکرار ادعای کویت پیرامون میدان آرش در این بیانیه گفت: بارها گفته‌ایم که‌  طرح ادعاهای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند.

خبرگزاری دولتی عربستان صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر (۵ ژوئیه) به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه این کشور گزارش داد “مالکیت مناطق نفتی دریایی تقسیم شده از جمله میدان الدوره بطور کامل و انحصاری تنها در اختیار عربستان سعودی و کویت قرار دارد”.

میدان گازی آرش که کویتی‌ها آن را الدوره می‌نامند، میدانی مشترک میان ایران، کویت و عربستان است که بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تعیین حدود نشده میان ایران و کویت قرار دارد. این میدان موضوع مناقشه چندین دهه میان این دو کشور است.

گفتنی است، میدان نفتی و گازی آرش یکی از میادین توسعه نیافته استراتژیک ایران است که مشترک با ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »