کد خبر : 9174
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 آبان 1401 - 20:06

بیانیه مشترک اجلاس سران «آسه‌آن» شکست خورد

بیانیه مشترک اجلاس سران «آسه‌آن» شکست خورد
وزیر خارجه روسیه در اجلاس سران "آسه‌آن" گفت، آمریکا و ناتو در تلاش هستند تا منطقه آسیا و اقیانوسیه را "ببلعند".

به گزارش کلینی نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اندکی پیش از اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی، آمریکا و ناتو را متهم کرد که می‌خواهند با نظامی کردن منطقه آسیا و اقیانوسیه برتری خود را به دست آورند.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه تاس، لاوروف در حاشیه اجلاس سران آسه‌آن گفت: «آمریکا و متحدانش و همچنین ناتو اکنون در تلاش برای بلعیدن این منطقه هستند.» او در پنوم پن، پایتخت کامبوج تاکید کرد که هدف، نظامی کردن منطقه “با تمرکز آشکار بر محدود کردن منافع چین و روسیه در منطقه” است.

لاوروف گفت که بیانیه نهایی مشترک اجلاس سران آسه‌آن به دلیل اختلاف‌نظر در مورد وضعیت اوکراین شکست خورد.

وزیر خارجه روسیه گفت: «امروز هیچ تصمیم جمعی گرفته نشد زیرا آمریکا و متحدان غربی آن بر زبان مطلقاً غیرقابل قبول در مورد اوضاع در اوکراین و اطراف آن اصرار داشتند.»

ده کشور عضو “اتحادیه ملت‌های جنوب شرق آسیا” (ASEAN) عبارتند از: برونئی، اندونزی، کامبوج، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام و پاپوآ گینه نو (عضو ناظر).

اجلاس امسال “آسه‌آن” به میزبانی کامبوج، رئیس جمهوری آمریکا، رئیس جمهوری کره جنوبی، نخست‌وزیر ژاپن و نخست‌وزیر استرالیا به عنوان مهمان در این نشست حضور دارند.

اجلاس “آسه‌آن”به میزبانی کامبوج با حضور سران کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا شنبه ۲۱ آبان ماه آغاز به کار کرد.

قرار است در این نشست هفت‌روزه برخی از موضوعات جهانی، از جمله جنگ در اوکراین، تغییرات آب و هوایی و تنش‌های منطقه‌ای بر سر موضوع تایوان، دریای جنوبی چین و پرتاب‌های موشکی کره شمالی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.