کد خبر : 5540
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 تیر 1401 - 10:05

بورل: مذاکرات ایران و آمریکا در چارچوب ۴+۱ نیست و در وین نخواهد بود

بورل: مذاکرات ایران و آمریکا در چارچوب ۴+۱ نیست و در وین نخواهد بود

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، آقای بورل که بدون حضور مقام‌های ایرانی با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت که احتمالا این مذاکرات «در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس» برگزار شود. او ساعتی پیشتر در کنفرانس خبری مشترکش با حسین امیرعبداللهیان گفته بود که مذاکرات «به زودی» از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، آقای بورل که بدون حضور مقام‌های ایرانی با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت که احتمالا این مذاکرات «در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس» برگزار شود.

او ساعتی پیشتر در کنفرانس خبری مشترکش با حسین امیرعبداللهیان گفته بود که مذاکرات «به زودی» از سرگرفته خواهد شد.

این دیپلمات اروپایی همچنین بعد از مذاکره با آقای امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: «مذاکرات ایران و آمریکا در روزهای آینده از سرگرفته شود» و اعضای گروه او به عنوان مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا «تسهیلگر حل آخرین اختلافات باشند».

در پی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، او ابراز آمادگی کرد که به برجام برگردد. اما ایران اعلام کرد از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده، امکان مذاکرات در چارچوب این توافق وجود ندارد.

در نتیجه از زمان از سرگیری دوره تازه مذاکرات در شهر وین، ایران و آمریکا با هم به شکل مستقیم مذاکره نکردند.

در عوض مذاکراتی با حضور کشورهای باقی‌مانده در برجام برگزار شد و همزمان، نمایندگان آمریکا نیز در وین حاضر شدند و به واسطه کشورهای دیگر – از جمله روسیه – مواضع خود را به گوش طرف ایرانی رساندند.

اگرچه آقای بورل گفته که مذاکرات پیش‌رو در چارچوب قبلی برگزار نخواهد شد، اما هنوز روشن نیست که آیا مذاکراتی مستقیم بین ایران و آمریکا در پیش‌روست یا نه.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیشتر برپایی چنین مذاکراتی را ممنوع کرده است و به همین دلیل، اگر قرار است که مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا برگزار شود، نمایندگان دولت احتمالا به مجوزهایی مخصوص از سوی آیت‌الله خامنه‌ای یا شورای عالی امنیت ملی نیاز خواهند داشت.

جوزپ بورل در روز شنبه بعد از مذاکره با وزیر خارجه به دیدار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی رفت.

به گزارش وب‌سایت نورنیوز ، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در گفتگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آمریکا را به بدعهدی در برجام و خروج از این توافق متهم کرد و گفت: «ما ضمن آن که به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچ گاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز به دنبال توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء هستیم.»

شمخانی رفع تحریم‌ها و نفع اقتصادی همه جانبه و پایدار را هدف ایران از ورود به مذاکرات وین عنوان کرد و افزود: «توافقی که دو اصل ذکر شده را با ارائه تضمین قابل اتکاء از سوی آمریکا و اروپا تامین ننماید هیچ مطلوبیتی برای ایران ندارد.»

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی نیز با بیان اینکه گفت وگوهای مفصل و عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار داشت: آمادگی داریم در روزهای آینده، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را از سر بگیریم.

باقی ماندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی خارجی ایالات متحده و نپذیرفتن شرط دادن تعهد برای عدم خروج مجدد آمریکا از توافق برجام از دلایل توقف مذاکرات از اسفند گذشته بوده است.

آقای امیرعبداللهیان گفت: «آنچه که برای ایران مهم است این است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده به‌دست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود.»

بورل: قرار نبود توقف مذاکرات سه ماه طول بکشد

وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک گفت: «هر موضوعی که نفع کامل اقتصادی ایران از احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود.»

رسانه های غیرایرانی پیش از این گفته بودند که ایران پیشنهاد داده به جای خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان های تروریستی، قرارگاه خاتم بازوی اقتصادی سپاه از تحریم خارج شود اما در آن زمان آمریکا با این پیشنهاد موافقت نکرده بود.

وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارات امروز خود اشاره‌ای به تغییر موضع احتمالی آمریکا نکرده‌اند.

وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «آقای بورل چندی پیش این موضوع را مطرح کرده بودند که چگونه می‌توانیم از بن‌بست بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، خارج شویم و کار را دنبال کنیم. ما همواره تاکید کرده‌ایم که ایران از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوهای عزتمند و مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند.»

جوزپ بورل هم گفته است که «به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام در اسفند، پیشنهاد کردم مذاکرات متوقف شود برای اینکه یک متنی داشتیم و تعدادی سئوال کوچک وجود داشت که باید پاسخ آن را ایران و آمریکا می‌دادند و بقیه‌ کشورها کار خود را انجام داده بودند.»

آقای بورل گفته «قرار نبود که این توقف سه ماهه بشود. حالا این وقفه باید شکسته شود. امروز خیلی خوشحال هستم و از تصمیم آقای وزیر تشکر می‌کنم. ما هم این تصمیم را در ایران گرفتیم که مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و این تصمیمی است که در تهران و واشنگتن گرفته شده است.»

پیش از سفر آقای بورل به تهران عکسی از او همراه معاونش، انریکه مورا، و رابرت مالی، مسئول ایران در وزارت خارجه آمریکا، منتشر شده بود که آنها را در رستورانی در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، نشان می‌داد. پس از انتشار این عکس اعلام شد که او با هدف رفع بن‌بست در مذاکرات احیای برجام عازم تهران می‌شود.

واکشن آمریکا به اظهارت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

همزمان با این تحولات در ایران یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم با قدردانی از تلاش های جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات وین اعلام کرد: واشنگتن، منتظر مشورت با او در مورد گفتگوهایش در تهران است.

این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده‌ است، افزود: امکان از سرگیری گفتگوهای غیرمستقیم با ایران وجود دارد و ما آماده‌ایم تا به سرعت توافقی که برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام در وین به‌دست آوردیم را نهایی کرده و اجرا کنیم.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز روز جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر ضمن قدردانی از انریکه مورا و جوسپ بورل به خاطر ادامه همکاری نزدیک با آمریکا گفته بود: «ما همچنان در مشورت با همکاران اروپایی، متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار می‌مانیم.»

هدف از مذاکرات احیای برجام، رفع تحریم‌های آمریکا در ازای محدودیت مجدد برنامه اتمی ایران است. این مذاکرات در فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد. پیش از پایان دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، وی در جلسه هیات دولت گفته بود که پیش‌نویس توافق آماده است و اگر به دولت اجازه داده شود، رفع تحریم‌های آمریکا در دسترس است.

آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین دیدار با هیات دولت آقای روحانی به‌شدت از این پیش نویس انتقاد کرد و آن را غیرقابل پذیرش خوانده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.