کد خبر : 15380
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 8:28

بمباران جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل

بمباران جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل
دولت موقت لبنان و وزارت خارجه این کشور تاکید کردند که تصمیم به جنگ و تشدید تنش در مرزهای جنوبی، در دست اسرائیل است

به گزارش کلینی نیوز، این حادثه در پی تمدید آتش‌بس موقت بشردوستانه میان اسرائیل و حماس در نوار غزه برای دو روز دیگر رخ داد، اگرچه این وقفه لبنان را شامل نمی‌شود.

براساس گزارش العربیه، با آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل در نوار غزه، تنش در مرزهای لبنان واسرائیل در قالب رویارویی‌های شبه‌روزمره بین نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله مشاهده شد که به نظر برخی از کارشناسان، دامنه این درگیری‌ها از اصول پذیرفته‌شده درگیری در جنوب لبنان میان دو طرف، فراتر نرفت.

از سویی بمباران‌های متقابل باعث شد که اسرائیل، ده‌ها هزار نفر از اهالی شهرک‌های شمالی نزدیک به مرز لبنان را در چارچوب اقدامی احتیاطی، از این مناطق تخلیه کند.

مقامات اسرائیلی بارها با این تهدید که در صورت ادامه بمباران از سوی شبه‌نظامیان حزب الله، بیروت را به غزه دوم تبدیل خواهند کرد، دولت لبنان را مسئول کنترل مرزها می‌دانند.

دولت موقت لبنان و وزارت خارجه این کشور نیز با اعلام این که لبنان نه خواهان جنگ و نه به دنبال آن است و نه آن را تحمل می‌کند، تاکید کردند که تصمیم به جنگ و تشدید تنش در مرزهای جنوبی، در دست اسرائیل است.

پس از عملیات طوفان اقصى حماس در ۷ اکتبر و شروع حملات تلافی جویانه اسرائیل به غزه، حزب الله هم از جنوب لبنان در حمایت از مردم غزه وارد معرکه شد. با شلیک دهها موشک و فرستادن پهپادهایش که غالبا علیه پایگاههاى نظامى اسرائیلى بوده است.

ارتش اسرائیل نیز با بمباران هوایی شدید و آتش توپخانه به این حملات پاسخ داده. این درگیری‌ها تا کنون دست کم ۶۰ هزار نفر در مناطق مرزی لبنان را آواره کرده. آن طرف هم تا فاصله پنج کیلومترى از مرز، همه شهرکهاى اسرائیلى تخلیه شده اند.

گروه‌های ناظر می‌گویند هفته اول پس از حمله حماس در اکتبر، حدود ۷۰ حمله در نزدیکی «خط آبی» گزارش شده، که تا اواسط نوامبر این تعداد به حدود ۲۵۰ حمله در هفته افزایش یافته است.

خط آبى مرز غیر رسمى بین اسرائیل و لبنان است که نیروهاى حافظ صلح سازمان ملل معروف به یونیفیل مسئول محافظت از آن هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.