کد خبر : 14512
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 8:40

بلینکن: حق مسدود کردن پول ایران در قطر را برای خود محفوظ می دانیم

بلینکن: حق مسدود کردن پول ایران در قطر را برای خود محفوظ می دانیم
وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نمی‌تواند گزارش‌های منتشر شده در خصوص مسدودسازی ۶ میلیارد دلار از اموال ایران در قطر را تایید کند.

به گزارش کلینی نیوز، در پی انتشاری گزارشی درباره توافق واشنگتن و دوحه برای ممانعت از دسترسی ایران به منابع ارزی آزاد شده، که به قطر منتقل شده، کاخ سفید گفته که اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

به گزارش رسانه ها، جان کربی، از سخنگویان کاخ سفید، که پنجشنبه با خبرنگاران صحبت می‌کرد، تاکید کرد هنوز یک سنت هم از ۶ میلیارد دلار منتقل شده به قطر خرج نشده است.

پیش از این بعضی از رسانه‌ها در آمریکا با اشاره به دیدار یک مقام وزارت دارایی ایالات متحده با اعضای دموکرات کنگره، از مسدود شدن مجدد پول‌های منتقل‌شده به قطر به خاطر حملات حماس علیه رژیم صهیوینستی اسرائیل خبر داده بودند.

صبح پنجشنبه والی آدی‌یمو معاون وزارت دارایی آمریکا در پشت درهای بسته به اعضای دمکرات مجلس نمایندگان گفت که این پول «به این زودی جایی نخواهد رفت.»

آقای کربی همچنین با اشاره به مخالفان توافق ایران و ایالات متحده در آمریکا گفت بعضی مصمم هستند حقیقت این مساله را نپذیرند.

او گفت: «در واقعیت پول‌های آزاد شده هیچ وقت به حکومت ایران نمی‌رسد، بلکه فقط برای خرید اقلامی مثل مواد غذایی، دارو، لوازم پزشکی و کشاورزی از فروشندگان مورد تایید آمریکا قابل استفاده است.»

در همین رابطه نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل ادعای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست را مبنی بر توافق آمریکا با قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار ایران رد کرد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این یادداشت واشنگتن پست اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه دار می کند.

سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی‌توانند از توافق عقب‌نشینی کنند. این پول متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.

همچنین نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرد که منابع ارزی ایران در قطر کاملا در دسترس است و ادعای واشنگتن پست کذب است.

این رسانه اعلام کرد: هیچ تغییری در موضوع دسترسی ایران به منابع ارزی خود در بانک‌های قطر ایجاد نشده و توافق انجام شده به قوت خود باقی است.

باربارا پلت، خبر‌نگار بی‌بی‌سی، می‌گوید در زمانی که آمریکا سعی دارد مانع پیوستن ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن به مناقشه اسرائیل و حماس شود، چنین کاری تحریک‌آمیز خواهد بود.

خانم پلت، به نقل از تحلیلگران می‌گوید چنین اقدامی تندرویان در حکومت ایران را تحریک خواهد کرد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.