کد خبر : 14748
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آبان 1402 - 8:35

بزودی بریتانیا انتقال صدها پناهجوی افغان از پاکستان را آغاز می‌کند

بزودی بریتانیا انتقال صدها پناهجوی افغان از پاکستان را آغاز می‌کند
به گفته منابع رسمی پاکستان، دولت بریتانیا پروازهای چارتر را برای انتقال پناهجویان افغان از پاکستان ترتیب داده است که از پنجشنبه (۲۶ اکتبر) آغاز می‌شود و تا پایان ماه دسامبر ادامه خواهد داشت.

به گزارش کلینی نیوز، روزنامه اکسپرس‌نیوز پاکستان گزارش داده که تصمیم انتقال این پناهجویان افغان از پاکستان به بریتانیا در پی ارزیابی امکان سنجی آن در جریان دیدار هیأتی از کمیساریای عالی بریتانیا (سفارت) در اسلام ‌آباد و مقامات ارشد اداره هوانوردی غیرنظامی پاکستان در کراچی گرفته شده است.

براساس این گزارش دو طرف توافق کردند که تا پایان ماه دسامبر در ۱۲ پرواز بیشتر از ۲ هزار پناهجوی افغان از پاکستان به بریتانیا منتقل شود. بنا به این روند تا ماه دسامبر سال جاری میلادی هر هفته یک پرواز هفتگی به مقصد بریتانیا انجام خواهد شد.

دولت انگلیس گفته است به دنبال خروج نیروهای مسلح این کشور و آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، بیش از ۲۴۰۰۰ نفر از جمله اتباع بریتانیایی تا دسامبر ۲۰۲۲ از افغانستان به بریتانیا منتقل شده‌اند.

بنا به گزارش بی بی سی، قرار است اولین پرواز حامل ۲۰۰ پناهجوی افغان، روز پنجشنبه ( ۴ آبان/عقرب) از اسلام آباد به مقصد بریتانیا انجام شود که به همین منظور در فرودگاه اسلام آباد تمهیدات ویژه‌ای برای این منظور روی دست گرفته شده است.

بیش از ۴۰۰ پناهجوی افغان در انگلیس نامه اخراج از هتل‌محل اقامتشان را دریافت کرده‌اند

روزنامه گاردین:خیابان‌خوابی پناهجویان افغان در بریتانیا

شهروندان افغانستان که قرار بود آمریکا بروند در گوانتاناموی کوچک گیر افتاده اند

هزاران نفر و خانواده‌هایشان که برای بریتانیا و نهادهای بریتانیایی در افغانستان کار می‌کردند و وعده ویزای بریتانیا به آنها داده شده بود، در پاکستان مانده‌اند که برخی از آنها بیش از یک سال است که در این کشور منتظر هستند.

دولت پاکستان در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که اخراج مهاجران فاقد مدرک قانونی اقامت را از اول نوامبر آغاز خواهد کرد. بسیاری از افغان‌ها در چارچوب برنامه‌های اسکان مجدد بریتانیا با ویزای ۳ ماهه پاکستان به آن کشور رفتند که از آن زمان، این ویزاها منقضی شده است.

دولت پیش‌بینی کرده بود که حدود ۲۳۰۰ نفر همچنان در اول نوامبر در پاکستان باقی می‌مانند.

مشخص نیست که چه تعداد آنها در پرواز چارتر فردا (پنجشنبه) یا پروازهای آینده منتقل خواهند شد، چه مدت مسافران فردا در پاکستان منتظر بوده‌اند یا چه تعداد از پروازهای چارتر قبل از اول نوامبر انجام خواهند شد.

دولت پاکستان ۳۱ اکتبر را به عنوان ضرب‌الاجل خروج تمام پناهجویان «غیرقانونی» در پاکستان تعیین کرده و در هفته‌های اخیر فشار برای خروج افغان‌ها از این کشور شدت بخشیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.