کد خبر : 10465
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 20:05

حمیدرضا صیدمحمدی

برگزاری رزمایش سقوط هواپیما و مواجهه با شرایط پرتوی در بخش فشافویه+ فیلم

برگزاری رزمایش سقوط هواپیما و مواجهه با شرایط پرتوی در بخش فشافویه+ فیلم
معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری از برگزاری مانوار سقوط هواپیما با محموله خطرناک در بخش فشافویه این شهرستان با مشارکت دستگاه های ملی و کشوری خبر داد.

به گزارش کلینی نیوز، مانور سقوط هواپیما با محموله خطرناک یا پرتوی (تششع) نیز با همین رویکرد با مشارکت و همکاری دستگاه های مختلف کشوری با قرارگاه پدافند غیرعامل کشور، سازمان مدیریت بحران، سازمان انرژی اتمی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت، سازمان هواپیمایی کشوری، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، استانداری تهران و ادارات شهرستانی روز چهارشنبه دهم اسفندماه برگزار شد.

همزمان با آغاز رزمایش، سانحه فرضی سقوط هواپیما شبیه سازی و محدوده وقوع حادثه محصور شد تا به ترتیب دستگاه های امدادی و خدماتی از جمله آتش نشانی، اورژانس، نیروهای نظامی و انتظامی و در نهایت با اعلام وضعیت قرمز در خصوص وجود محموله پرتوی نیروهای عملیاتی سازمان انرژی اتمی در محل سانحه حضور یابند و ایفای نقش کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا،حمید زمانی روز چهارشنبه درحاشیه قرارگاه تاکتیکی پدافند پرتوی شهرستان ری بیان داشت: امروز یکی از مهمترین و مورد نیازترین رزمایش های پدافند پرتوی کشور در شهرستان ری برگزار شد که با توجه به قابلیت های موجود در این شهرستان، برگزاری آن از اهمیت بالایی برخوردار بود.

وی یادآورشد: حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در کنار دیگر مسئولان عالی کشوری در این رزمایش، دلالت بر این دارد که این منطقه باید به لحاظ برخورداری از زیر ساخت های مقابله با سوانح پرتوی و هوایی تقویت شود.

زمانی اظهارداشت: امروز با هماهنگی کامل و مطالعات و برنامه ریزی قابل قبول، رزمایش سانحه سقوط هواپیما با محموله رادیواکتیوی برگزار شد.

وی با بیان اینکه برای برگزاری این مانور از ماه های گذشته برنامه ریزی ها مرحله به مرحله انجام گرفته بود، ادامه داد: چنین مانوری برای نخستین بار در سطح کشور با عنوان سقوط هواپیما با محموله پرتوی انجام گرفت و با وجود آنکه احتمال وقوع برخی ناهماهنگی ها از قبل پیش بینی بینی می شد، اما با هم افزایی موجود در مجموعه اداری و حاکمیتی شهرستان و اجرای مرحله به مرحله این مانور، به نقطه مطلوبی رسیدیم.

 برگزاری مانور سقوط هواپیما با محموله رادیواکتیوی در بخش فشافویه بدلیل همجواری فرودگاه بین المللی امام خمینی با شهر حسن آباد فشافویه می توان برشمرد.

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور ، روز چهارشنبه در حاشیه قرارگاه تاکتیکی پدافند پرتوی شهرستان ری برای مانور سقوط هواپیمای حامل مواد پرتوی در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری این مانور از برنامه های مصوب سازمان هواپیمایی کشور و از الزاماتی است که سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ICAO) برای همه کشورها تعیین می کند.

مدیریت عملیات مانور سقوط هواپیما با محموله خطرناک در محل وقوع حادثه به سپاه ناحیه روح الله واگذار شده بود، ضمن آنکه گزارش های لحظه ای به قرارگاه تاکتیکی پدافند پرتوی یا همان فرماندهی عملیات در شهرداری باقر شهر اعلام و دستورات لازم در خصوص نحوه مدیریت فضا و خدمات رسانی از سوی فرماندهی عملیات اعلام می شد.

با پیشرفت سریع تکنولوژی در جهان امروز، کاربرد پرتوهای یون از ساز و مواد رادیو اکتیو گسترش قابل توجهی داشته است خطرها یی که همواره بیم آن میرود احتمال حمله تروریستی به نیروگاهها و راکتورها و حوادث غیر عمدی داخل نیروگاه ها شامل:انفجار و نشت مواد رادیو اکتیو و حوادث پرتویی در بخشهای با تمام تدابیر ایمنی و رعایت استانداردهای درمانی پزشکی است.

 در بسیاری از حوادث پرتویی باعث افزایش میزان تلفات شده است. به همین دلیل، آژانس بین المللی انرژی اتمی مکررا از کشورهایی که دارای فن آوری هسته ای هستند، در خواست نموده تا با اتخاذ تدابیری، همواره برای مقابله درمانی با حوادث پرتویی و هسته ای آمادگی الزم را داشته باشند.

فاجعه بزرگ چرنوبیل روسیه  که در زمینه تولید برق در راکتور شماره ۴ این نیروگاه در سال ۱۹۸۶ نزدیک شهر پریپیات مرز اوکراین و روسیه رخ داد و مردم بسیاری از کشورهای اروپا را درگیر پرتو مواد رادیو اکتیو کرد.  تا مدت‌ها ابر رادیواکتیوی به‌طور سیال بالای کشورهای این‌قاره در حرکت بود و عوارض زیانباری را برمردم تحمیل کرد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.