کد خبر : 8217
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مهر 1401 - 14:55

برای ۱۴ نفر در پرونده ترور شهید محسن فخری‌زاده «قرار مجرمیت» صادر شد

برای ۱۴ نفر در پرونده ترور شهید محسن فخری‌زاده «قرار مجرمیت» صادر شد
علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، گفته که برای ۱۴ نفر متهم مرتبط با پرونده  شهید محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع «قرار مجرمیت» صادر شده است.

به گزارش کلینی نیوز، علی صالحی؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای ۱۴ نفر در پرونده ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری‌‌زاده خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در این باره گفت: اتهام این ۱۴ نفر در پرونده ترور شهید فخری‌زاده، «مشارکت در افساد فی‌الارض»، «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی»، «تبانی با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «اقدام علیه امنیت ملی» است.

شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بود که در تاریخ هفتم آذر سال ۱۳۹۹ توسط عناصر تروریست مسلح وابسته به استکبار جهانی در شهر آبسرد ترور شد و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پس از ترورشهید فخری‌زاده، روزنامه نیوریک تایمز در گزارشی مدعی شد که ترور او با «تیربار کنترل از راه دور» انجام شد و در زمان کشتن او، هیچ یک از عوامل ترور در خاک ایران نبودند.

نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود درباره جزئیات ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای ایران تاکید می کند که عملیات منجر به شهادت دکتر فخری زاده، اولین تلاش عوامل موساد نبوده و می نویسد: در سال ۲۰۰۹ یک گروه ضربت طی عملیاتی برنامه‌ریزی شده به دنبال ترور این دانشمند هسته ای بوده اند و برای این کار منتظر آمدن فخری‌زاده بودند اما این عملیات در لحظه آخر لغو شد.

موساد به لو رفتن این عملیات مشکوک شده بود و ظاهرا ایران برای آنها تله گذاشته بود. اما این بار موساد می‌خواست چیز جدیدی را امتحان کند.

با گذشت چند ساعت از حادثه در هفت آذر ۱۳۹۹، خبرگزاری‌ها به تدریج جزئیاتی از آن منتشر کردند که نشان دهنده برنامه‌ریزی دقیق «تروریست‌ها» برای ترور شهید فخری‌زاده است.

خبرگزاری فارس دراین باره نوشت که ماشین شهید فخری‌زاده حوالی ساعت ۱۴ عصر با دو خودروی محافظ وارد شهر آبسرد شده است: «یک کیلومتر جلوتر از ورودی شهر آبسرد و نزدیک باغی معروف به باغ سرهنگ خودرو با رگبار متوقف می‌شود و پس از آن یک نیسان که در آن پر از الوارهای چوبی بوده است منفجر می‌شود.

بعد از انفجار تا شعاع ۵۰۰ متری خیابان پر از تکه‌های خودرو و چوب دیده شده و بر اثر انفجار آسیب به دکل برقی مجاور نیسان برق شهر آبسرد نیز قطع می‌شود.»

ظاهرا بعد از انفجار از نقاطی شروع به سمت او، شروع به تیراندازی شد.

یکی از محافظان خودروی خود را در مسیر تیراندازی قرار داد و در محل کشته می‌شود.

با این وجود به گزارش فارس، این اقدام مانع برخورد گلوله با شهید فخری‌زاده نشد و او آسیب جدی دید.

پس از پایان تیراندازی، شهید فخری‌زاده را به درمانگاه شهر آبسرد در دماوند بردند و نیم ساعت بعد با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل کردند که در بیمارستان درگذشت.

دریادار علی فدوی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در آذر گذشته روایتی مشابه را مطرح کرده بود با این تفاوت که به گفته او ضاربی در محل نبوده و تیربار روی خودروی نیسان به صورت «ماهواره‌ای و آنلاین کنترل می‌شد.»

به گفته فدوی در زمان حمله ۱۱ نفر به عنوان تیم حفاظتی همراه محسن فخری‌زاده بودند اما “تیربار با دوربین پیشرفته روی چهره شهید فخری‌زاده زوم بود و از هوش مصنوعی کمک گرفته بودند.

این فرمانده ارشد سپاه گفته است که ۱۳ گلوله از مسلسل روی نیسان شلیک شده و تنها فرد دیگری که تیر خورده سرتیم حفاظت آقای فخری‌زاده بوده که خود را سپر او کرده و ۴ گلوله خورده است.

بعدتر، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار یک گزارش مفصل نوشت که ترور محسن فخری‌زاده در ایران، توسط موساد و از طریق تکنولوژی پیچیده کنترل از راه دور و هوش مصنوعی و با «تیربار کنترل از راه دور» انجام شد و در زمان کشتن او، هیچ یک از عوامل ترور در خاک ایران نبودند.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود، با ارائه جزئیات دیگری از صحنه ترور که مربوط به پس از شهادت شهید فخری‌زاده است، به بخش پایانی عملیات اشاره کرده و می نویسد: نیسان آبی منفجر شد.

این تنها بخش عملیات بود که طبق برنامه پیش نرفت. این انفجار قرار بود ربات را کاملا خرد کند تا ایرانی‌ها نتوانند بقایای آن‌چه رخ داده بود را کنار هم قرار دهند.

در عوض، بیشتر قطعات این سلاح به هوا پرتاب شدند و سپس روی زمین افتادند، بیش از آن آسیب دیده بود که بتوان آن را تعمیر کرد اما قطعات تا حد زیادی سالم مانده بودند.

این در حالیست که هفته نامه جویش کرونیکل می گوید:سلاح یاد شده بر یک وانت نیسان نصب شده و بسیار سنگین بود زیرا حاوی یک بمب نیز بود که منفجر شد تا پس از ترور، اثری از سلاح باقی نماند.

ارزیابی ایران مبنی بر این که حمله توسط یک سلاح خودکار کنترل از راه دور «مجهز به هوش مصنوعی» انجام شده بود، صحت داشت.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.