کد خبر : 12672
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1402 - 16:54

با وجود ممنوعیت عزاداری در دشت برچی در غرب کابل، صدها نفر در روز عاشورا به خیابان آمدند

با وجود ممنوعیت عزاداری در دشت برچی در غرب کابل، صدها نفر در روز عاشورا به خیابان آمدند
با وجود محدودیت‌های طالبان بر عزاداری شیعیان در کابل، امروز ۶ اسد (مرداد) صدها زن و مرد در دشت برچی در غرب کابل برای مراسم عاشورا به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش کلینی نیوز،آیین عزاداری عاشورای حسینی امروز در میان تدابیر شدید امنیتی در شهرکابل برگزار شد.

قطع شدن انترنت و مخابرات و رفتار خشونت بار طالبان با عزاداران حسینی علی رغم محدودیت های طالبان بر مراسم مذهبی مردم و ممنوع قرار دادن تشکیل هییت و دسته های سینه زنی در بیرون هزاران تن از عزاداران حسینی در غرب کابل به جاده ها رفتند

زنان که چادرهای سیاه پوشیده و چند پرچم سبز را حمل می‌کنند و شعار «لبیک یا حسین» می‌دهند.خودروی پلیس طالبان نیز تظاهرکنندگان زن را همراهی می‌کند.

در سال‌های گذشته در روز عاشورا بلوار شهید مزاری در دشت برچی کابل مملو از دسته‌های سینه‌زنی بود، در حالی امسال ظاهرا عزاداری در خیابان‌های کابل ممنوع شده است.

تصاویری از سینه زنی و زنجیر زنی نوجوانان در منطقه پل سوخته کابل نیز منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای ایران، شبکه‌های مخابراتی در شهر مزارشریف در شمال افغانستان نیز قطع شده است.

قطع شبکه‌های تلفن همراه بخشی از تدابیر امنیتی است که سال گذشته نیز درشب و روزعاشورای حسینی در شهر کابل به اجرا درآمده بود.

اسپوتنیک در ۲۹ تیرماه گزارش داد که طالبان دردشت‌ برچی و چنداول عزاداران ماه محرم را از نصب پرچم‌های عاشورایی منع کرده‌اند که در نتیجه میان دو طرف زد و خورد رخ داده است.

شماری از ساکنان دشت‌ برچی روز گذشته بر سر این موضوع با طالبان مخالفت کرده‌اند که پس از آن از سوی جنگ‌جویان طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

گفته شده که طالبان پس از درگیری یک نفر را بازداشت کرده است.

شماری از علمای شیعه در نشست بزرگ روز شنبه ۳۱ تیرماه در کابل از حکومت طالبان خواستند که محدودیت‌های وضع‌شده بر مراسم محرم را در مساجد و تکایای کابل لغو و برگزاری مراسم عاشورا را در تمام مساجد و تکایا اجازه دهند.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین حکومت گذشته و یکی از علمای شیعه، در یک نشست مطبوعاتی در کابل گفت: «همه علمای شیعه از امارت اسلامی [حکومت طالبان] می‌خواهند که محدودیت‌های مراسم عزاداری را برداشته و همچنین از نصب پرچم‌های عزاداری که به نام امام حسین علیه‌السلام نصب می‌شود، جلوگیری نکند.»

اما در اعلامیه‌ای که حکومت طالبان در ولایت کابل منتشر کرده، آمده است که با مشورت علمای شیعه مراسم محرم را در مساجدی که با تهدید امنیتی مواجه بودند، منع کرده است.

در این اعلامیه همچنان به نقل از علمای شیعه آمده است که آنان نیز برای حفظ جان مردم از این تصمیم حمایت کرده‌اند.

یکی از مقامات سابق داعش که اکنون به حکومت طالبان پیوسته است، پیش از آغاز ماه محرم در صفحه توییتر خود به نیروهای امنیتی طالبان هشدار داده بود که داعش می‌خواهد در ایام محرم عزاداران شیعه را هدف قرار بدهند. اما تاکنون هیچ رویداد امنیتی در کابل و برخی دیگر از شهرهایی که مراسم محرم در آن برگزار می‌شود، گزارش نشده است.

در سال‌های گذشته حملاتی به مراسم عزاداری عاشورا صورت گرفت که شاخه خراسان داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.