کد خبر : 8482
تاریخ انتشار : جمعه 15 مهر 1401 - 22:12

بایدن از تصمیم اوپک پلاس سرخورده شده و آن را کوته‌بینانه دانست

بایدن از تصمیم اوپک پلاس سرخورده شده و آن را کوته‌بینانه دانست
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با ابراز نا امیدی از تصمیم اوپک پلاس جهت کاهش تولید نفت، آن را کوته بینانه خواند.

به گزارش کلینی نیوز، روز گذشته، کشورهای عضو اوپک پلاس،متشکل از اعضای اوپک، روسیه و چند کشور دیگر اعلام کردند که در نظر دارند تولید کل خود را از ۴۳.۸ میلیون بشکه در روز به ۴۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که پس از افزایش سریع بهای نفت خام در بازارهای جهانی در واکنش به بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین، اخیرا بهای نفت کاهش یافته بود. به عنوان مثال، بهای نفت برنت که در ماه مه به نزدیک ۱۲۳ دلار در بشکه رسیده بود در هفته گذشته به زیر ۹۰ دلار کاهش یافت اما با اعلام تصمیم اوپک-پلاس، حدود ۳ دلار بالا رفته است.

برخی منابع کاهش تولید را حاصل تصمیمی سیاسی توصیف کرده و گفته‌اند که روسیه مایل است با این اقدام، فشار بیشتری بر کشورهای غربی وارد شود.

همچنین این تصمیم می‌تواند به افزایش بهای بنزین در ایالات متحده در آستانه انتخابات میاندوره‌ای و در نتیجه، رویگردانی رای‌دهنگان از حزب دموکرات منجر شود.

پیش بینی بانک جی پی مورگان نیز نشان داده که  واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار دهد.

در پی اعلام تصمیم اوپک پلاس، رییس جمهور آمریکا دستور داد ده میلیون بشکه دیگر از ذخایر نفتی آن کشور جهت تثبیت بهای نفت آزاد شود.

در حال حاضر، حزب دموکرات – حزب جو بایدن – از اکثریت در مجلس نمایندگان برخوردار است اما تعداد کرسی‌های دو حزب در سنای آمریکا مساوی است.

انتظار می‌رود نامزدهای حزب جمهوریخواه مسئولیت افزایش بهای بنزین را که در آمریکا از حساسیت سیاسی قابل توجهی برخوردار است متوجه دولت کنند.

 عربستان سعودی،  در کنار روسیه رهبری اوپک-پلاس را برعهده دارد و  در ماه ژوئن ، بایدن برای جلب موافقت دولت آن کشور برای افزایش تولید به عربستان سفر کرد. این سفر نتیجه‌ای نداشت.

بعضی از ناظران با توجه به مواضع منفی جو بایدن نسبت به رهبری سعودی، آن کشور را به سیاست‌کاری در قیمت‌گذاری نفت متهم کرده‌اند.

در مقابل، برخی دیگر از ناظران تصمیم به کاهش تولید را صرفا ناشی از تمایل عربستان و سایر کشورهای عضو گروه برای ثبات در بازار نفت و جلوگیری از نوسان شدید آن دانسته‌اند.

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد جهانی به معنی کاهش تقاضا برای نفت خام و احتمال کاهش سریع‌تر بهای نفت است.

تصمیم ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس در نشستی در وین اتخاذ و اعلام شد و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفته است که جو بایدن از تصمیم کوته‌بینانه اوپک پلاس برای کاهش سهمیه‌های در حالیکه اقتصاد جهان با آثار منفی حمله روسیه به اوکراین مواجه است سرخورده شده است.

این کاهش می‌تواند باعث بهبود قیمت نفت شود. قیمت نفت به دلیل نگرانی از رکود اقتصاد جهانی، افزایش نرخ بهره و دلار قوی تر از ۱۲۰ دلار در سه ماه پیش به حدود ۹۰ دلار کاهش یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.