کد خبر : 10233
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 15:38

حمیدرضا صیدمحمدی

بازداشت ۱۵۵ مسکن‌ساز انبوه ساز در ترکیه

بازداشت ۱۵۵ مسکن‌ساز انبوه ساز در ترکیه
ترکیه از صدور حکم بازداشت چندین انبوه‌ساز دیگر در این کشور خبر داد

به‌گزارش کلینی نیوز، خبرگزاری آناتولی گزارش داد ، با دستور دادستان این کشور، روز دوشنبه ۲۴ بهمن هشت تن دیگر از سازندگان مسکن‌های ویران‌شده بازداشت شدند.

تاکنون حکم بازداشت ۱۵۵ انبوه‌ساز مسکن صادر شده و ۷۸ تن از آن‌‌ها در بازداشت هستند. هم‌زمان پروندۀ بازجویی از سازندگان تمامی ساختمان‌های نوسازی که در زلزله تخریب شده‌اند، گشوده شده است.

مراد کوروم، وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه، روز یکشنبه گفته بود ۲۴ هزار و ۹۲۱ ساختمان از میان ۱۷۰ هزار ساختمان منهدم شده است. بسیاری از ساختمان‌ها نوساز و محل زندگی مردم طبقۀ متوسط بوده‌اند.

۱۳ میلیون تن از ساکنان استان‌های زلزله‌زده به مسکن جدید یا مستحکم‌کردن خانه‌های خود نیاز دارند. دولت شماری از بی‌خانمان‌شده‌ها را راهی اسکان در خوابگاه‌ها و ساختمان‌های دانشگاه‌ها در استان‌های دیگر کرده و تحصیلات در ترم بهاره در همۀ دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را هم آنلاین کرده است.

فساد مالی در دستگاه حاکم بر ترکیه

پروفسور  سنجر آیاتا استاد دانشگاه های هاروارد و آکسفورد در گفتگو با پایگاه خبری – تحلیلی تی ۲۴  گفته است: بر اساس شاخص گزارش فساد که هر ساله توسط سازمان شفافیت بین‌الملل منتشر می‌شود، ترکیه در رده نود و ششمین کشور فاسد جهان است.

پروفسور سنجر آیاتا معتقد است که با از دست دادن امکان نظارت و کنترل بر قوه مجریه در ترکیه، راه برای فساد هموار شده است.

وی تصریح می کند که کسانی که توسط دولت محافظت می شوند و صاحب رانت شده اند، حالا همگی در بیم و هراس به سر می برند. چرا که در صورت تغییر حکومت، امتیازات خود را از دست خواهند داد.

پروفسور سنجر آیاتا افزود:تحقیقات نشان می دهد که روش ها و گلوگاه های فساد نیز از سوی شهروندان شناسایی و افشا شده است. مناقصه در رتبه اول است، تشریفات گمرکی در رتبه دوم و کارهای مرتبط با صدور مجوز در رتبه سوم قرار می گیرد.

دلیل اصلی افزایش فساد، مصونیت از مجازات است. این نیز بسیار مهم است. میزان کسانی که فکر می کنند دولت اردوغان با فساد مبارزه می کند، حتی کمتر از نرخ آرای فعلی حزب عدالت و توسعه است. علاوه بر این، امیدها و انتظارات اکثریت رای دهندگان حزب عدالت و توسعه که باور داشتند این حزب از فساد جلوگیری می کند، ضعیف شده است.

شمار قربانیان زلزله در ترکیه از ۳۱ هزار نفر فراتر رفته است. در این میان، درحالی‌که تیم‌های نجات دیگر کشورها کمتر امیدی به بیرون‌آوردن زنده‌های احتمالی دارند و در حال ترک ترکیه هستند، روز ۲۵ بهمن فرودگاه‌های ترکیه کماکان شاهد ورود هواپیماهای حامل محموله‌های کمک و نیروهای امداد پزشکی از کشورهای متعدد بود.

 زمین لرزه بزرگی بامداد روز ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که میزان کشته‌ها و مجروحان آن هزاران نفر برآورد می‌شود.
ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد زمین‌لرزه مهیب ۷.۸ ریشتری در مرز ترکیه و سوریه رخ داد که کانون آن استان «قهرمان‌ماراش»در ترکیه بود.
مرکز این زمین لرزه در شهر «پازارجیک» در استان قهرمان‌ماراش و در عمق ۲۴.۱ زمین بود و پس لرزه‌های این زلزله شدید تا ساعت‌ها بعد از آن همچنان ادامه داشت. در این حادثه تکان‌های شدید زمین، ساختمان‌های بسیاری را ویران کرده و کشته و زخمی بسیاری در هر دو کشور برجای گذاشته است.
در  زمین لرزه ترکیه  ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌ اند.

همچنین تا این ساعت شمار مصدومان زلزله نیز در این کشور به ۱۴۷ هزار و ۹۳۴ نفر رسیده است.

شبکه الجزیره نیز امروز گزارش کرد که تعداد جانباختگان در سوریه تاکنون به بیش از ۴۵۰۰ تن رسیده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.