کد خبر : 9672
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آذر 1401 - 8:02

اینستاگرام اعلام کرد: سرگرم درخواست ایران برای تعیین نمایندگی در تهران نمی‌شویم

اینستاگرام اعلام کرد: سرگرم درخواست ایران برای تعیین نمایندگی در تهران نمی‌شویم
شرکت متا، مالک فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ، می‌گوید این شرکت به درخواست ایران برای تعیین نماینده‌ای در تهران اهمیتی نمی‌دهد.

به گزارش کلینی نیوز، یک سخنگوی متا به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ما وارد مکالمه با مقام‌های ایران نمی‌شویم. همچنین سرگرم درخواست آنها برای تعیین یک نماینده در ایران نخواهیم شد.»

امروز، چهارشنبه، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران گفت که ایران برای رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ شروطی تعیین کرده که آنها را برای شرکت متا ارسال کرده، اما این شرکت هنوز پاسخی نداده است.

پیش از این دولت ایران از یک ضرب‌الاجل ۱۰ روزه برای پاسخگویی متا خبر داده بود.

دولت ایران هنگام طرح مساله ضرب‌الاجل برای رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، شرکت متا را متهم کرد که به نشر اخبار جعلی، تشویق به خشونت، تجارت غیرقانونی اسلحه، نفرت‌پراکنی، هرزه‌نگاری، روسپی‌گری و نشر تصاویر نامناسب از کودکان کمک کرده و اقدام متناسب برای محدودیت چنین محتوایی در نظر نگرفته است.

متا می‌گوید سیاست‌های روشنی علیه «محتوای آسیب‌زا»، از جمله «نفرت‌پراکنی، هرزه‌نگاری، تجارت سکس، سوءاستفاده جنسی از بزرگسالان، سوءاستفاده جنسی از کودکان، تروریسم و تجارت اسلحه» دارد و چنین محتوایی را به طور مستمر حذف و درباره آن در گزارش‌های شفافیت فصلی خود اطلاع‌رسانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین سیاح طاهری جامعه شناس و کارشناس حوزه فضای مجازی در نشستی در کانون اندیشه جوان اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی نیز برای صاحبان پلتفرم ابزار کنترل و نظارت و برای مصرف کنندگان ابزار سلطه و اثر گذاری است.

این امر در ایران واقعاً صورت گرفت و شبکه مجازی نمی‌تواند کاتالیزور حوادث باشد چرا که در بسیاری از مواقع شبکه‌های مجازی اقدام به تغییر روایت کردند. در اعتراضات اخیر نظام سلطه از همه ابزارش بهره برد تا بتواند به اهداف خود برسد که یکی از آن ابزارها شبکه‌های اجتماعی است.

برای مثال اینستاگرام قوانینی دارد که نشان می‌دهد بی طرف نیست و هر آنچه در بیانیه این شبکه اجتماعی آمده برخلاف چیزی است که عمل می‌کند و در اتفاقات اخیر می‌توان گفت اینستاگرام دایه دار میدان بود و به توسعه اغتشاشات کمک کرد.

محمد کشوری مدیر اندیشکده طیف در این نشست اظهارداشت:چرا اکانت ترامپ در توئیتر حذف شد؟ این وقتی رخ داد که ترامپ از هواداران خود خواست به سمت کنگره حرکت کنند و زمانی که مشاهده شد امنیت ملی ایالت متحده تحت‌الشعاع قرار گرفته است اکانت او حذف شد زیرا در این زمینه آنان شوخی ندارند اما در خصوص کشورهای مصرف کننده چنین موضعی ندارند.

در همه کشورها برای فضای مجازی قانون تعریف شده اما زمانی که ایران ایران می‌خواست این امر را در جامعه پیاده کند به قدری با واکنش‌های متعدد روبرو شد گویا این اقدام یک جنایت بود.

نباید شبکه‌های اجتماعی را به فضایی برد که یک فضای آزاد است و حاکمیت‌ها در آن دخالت نداشته باشند چرا که در بسیاری از کشورها این کنترل‌ها صورت می‌گیرد اما چون ایران به این شبکه‌ها دسترسی ندارد مجبور به فیلترینگ می‌شود و از سوی دیگران متهم می‌شود که چرا فیلتر؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.