کد خبر : 12970
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 - 8:35

اپلیکیشن تلگرام در عراق به دلایل «امنیت ملی» و درز اطلاعات فیلتر شد

اپلیکیشن تلگرام در عراق به دلایل «امنیت ملی» و درز اطلاعات فیلتر شد
تصمیم اخیر وزارت ارتباطات عراق مبنی بر مسدودسازی اپلیکیشن تلگرام به دلایل مرتبط با «امنیت ملی» و درز اطلاعات و داده های رسمی و شخصی، موجی از واکنش ها و سوالات را درباره دلایل «واقعی» اتخاذ چنین تصمیمی مطرح کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، براساس گزارش – القدس العربی، اخیرا کانال هایی در اپلیکیشن تلگرام منتشر شده است که در ازای پرداخت مبالغی به گردانندگان این کانال ها، اطلاعات شخصی و جزئی شهروندان عراقی را منتشر می کنند.

علی رغم تصمیم فیلتر کردن تلگرام، عراقی ها برای استفاده از آن به فیلترشکن ها متوسل می شوند و به استفاده از آن ادامه می دهند.

وزارت ارتباطات عراق در بیانیه‌ای خطاب به کاربران شبکه اطلاعاتی (اینترنت) در این کشور افزود: این اقدام بر اساس بخشنامه مقامات بالاتر به منظور تامین امنیت ملی و حفظ اطلاعات شخصی شهروندان انجام شد.

این بیانیه با اشاره به اینکه این پیام‌رسان در رابطه با اطلاعات شهروندان عراقی قوانین را نقض کرده است، افزود: موسسات دولتی ذیربط بارها از شرکت مرتبط با مدیریت برنامه فوق الذکر درخواست کرده‌اند تا در بستن سکوهایی که باعث نشت داده‌های نهادهای رسمی دولتی و اطلاعات شخصی شهروندان می‌شود و تهدیدی برای امنیت ملی عراق و سلامت جامعه است همکاری کند اما این شرکت به هیچ یک از این درخواست‌ها پاسخ نداده است.

وزارت ارتباطات عراق با اشاره به اینکه این وزارتخانه بر احترام به حقوق شهروندان در آزادی بیان و ارتباطات، بدون لطمه به امنیت کشور و نهادهای آن تاکید دارد، افزود: ما اطمینان داریم که شهروندان [ هدف از ] این اقدام را درک می‌کنند.

اخبار منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن بود که «این اطلاعات و داده ها توسط وزارت بازرگانی عراق درز کرده است؛ موضوعی که این وزارتخانه را واداشت تا در بیانیه ای رسمی چنین اخباری را تکذیب و اعلام کند که «اطلاعات مربوط به کارت های سهمیه بندی کاملا محفوظ و محرمانه است و اخباری که درباره انتشار این اطلاعات منتشر می شود، صحت ندارد.»

در بیانیه این وزارتخانه امده بود: «این اطلاعات به دلیل اینکه محفوظ هستند قبلا به هیچ وجه نقض نشده است و نیروهای شایسته و حرفه ای که آموزش لازم را دیده اند، روی صیانت از آن اطلاعات کار می کنند.»

وزارت بازرگانی عراق از شهروندان این کشور خواست به «اخباری که خارج از سایت های رسمی منتشر می شود، توجهی نکنند.»

در ادامه بیانیه وزارتخانه مذکور با اشاره به اینکه «چنین اطلاعاتی تنها با اخذ مجوزهای اصلی آن هم در شرایطی کاملا محرمانه ارائه می شود»، تاکید شده است که «تمامی اقدامات قانونی را برای پیگرد صفحاتی که چنین اطلاعاتی را منتشر می کنند، با هماهنگی سرویس های امنیتی اتخاذ کرده است.»

«خودداری تلگرام از ارائه هرگونه توضیح»

از سوی  دیگر مدیریت تلگرام از ارائه هرگونه توضیحی درباره تصمیم فیلتر شدن این اپلیکیشن در عراق و اتهامات مربوط به دست داشتن در نشت اطلاعات و داده های رسمی ویژه عراقی ها خودداری کرده است.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: «مدیریت تلگرام از پاسخ به سوالات این خبرگزاری درباره تصمیم مسدودسازی آن در عراق خودداری کرده است.»

این خبرگزاری با تاکید بر اینکه «ایمیل های رسمی که به مدیریت این اپلیکیشن روسی ارسال کرده، نادیده گرفته شده است.»، افزود: «منابعی از داخل وزارت کشور عراق گفته اند که مدیریت تلگرام در درز اطلاعات حساس ویژه عراقی ها از جمله آدرس، شماره تلفن و اسامی و نزدیکان آنها دست داشته است.»

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.