کد خبر : 12221
تاریخ انتشار : جمعه 16 تیر 1402 - 8:07

اولین موضع‌گیری عراق درباره ادعای ربوده شدن شهروند اسرائیلی – روسی

اولین موضع‌گیری عراق درباره ادعای ربوده شدن شهروند اسرائیلی – روسی
سخنگوی دولت عراق گفت که دولت تحقیقاتی را درخصوص ادعای ربوده شدن پژوهشگر اسرائیلی – روسی در عراق آغاز کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانس پرس، وی در مصاحبه ای تلویزیونی درباره الیزابت تسورکوف گفت که دولت تحقیقاتی رسمی در این زمینه انجام می دهد.

بنا به گزارش میدل ایست نیوز، العوادی افزود که با توجه به اینکه این قضیه در این سطح است و ابعاد گوناگون دارد، بیانیه ای رسمی وجود ندارد تا دولت عراق تحقیقات رسمی را تکمیل کند و به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد که پس از تحقیقات، بیانیه و مواضع رسمی از سوی دولت عراق منتشر می شود.

پیش از این دفتر نخست وزیر اسرائیل، کتائب حزب الله عراق را به ربودن این شهروند اسرائیلی – روسی متهم کرده بود.

به گفته یک دیپلمات غربی در عراق که نخواست نامش فاش شود، تسورکوف اوایل ژانویه ۲۰۲۲ با گذرنامه روسیه وارد بغداد شد.

کتائب حزب الله در نخستین واکنش به این مساله از زبان ابو علی العسکری اعلام کرد که حضور یک عنصر امنیتی اسرائیل در عراق، نشانه بسیار خطرناکی است که باید با دقت و قاطعانه با آن برخورد کرد.

روزنامه رأی الیوم در گزارشی در این باره نوشته است: چهار ماه از سکوت اسرائیل در رابطه با ناپدید شدن یک تبعه اسرائیلی در عراق می‌گذرد. «الیزابت تسورکو» ماه مارس گذشته پس از اینکه تصمیم گرفت مسیر معمول خود را به سمت اربیل در کردستان عراق تغییر دهد تا برای اولین بار وارد بغداد و به طور خاص در محله الکراده شود، ناپدید شد.

گفته می‌شود که نیرو‌های یک گروه عراقی به خانه وی در الکراده رفته و او را بازداشت کرده‌اند. منابع دیگر نیز می‌گویند که دستگیری در کافه‌ای در همین محله صورت گرفته است، طوری که خبرگزاری فرانسه به یک فایل ویدیویی دست یافته که توسط دوربین مدار بسته ثبت شده زن جوانی را در این کافه نشان می‌دهد که به همراه یک مرد آنجا را ترک می‌کند.

قانون رژیم صهیونیستی از ورود اسرائیلی‌ها به کشورهایی که اسرائیل آنها را متخاصم می‌داند از جمله عراق و سوریه منع می‌کند، حتی اگر یک فرد اسرائیلی تابعیت دوم نیز داشته باشد، طبق قانون باید پاسخگو باشند مگر اینکه در راستای یک مأموریت رسمی به این کشورها اعزام شده باشند.

قانون عراق همچنین ورود صهیونیست‌ها را ممنوع کرده است و به همین دلیل دستگیری وی در عراق یک روند قانونی است که نمی‌توان آن را طبق ادعای مقامات رژیم صهیونیستی «آدم ربایی» نامید.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.