کد خبر : 17412
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402 - 9:59

اولیانوف: ایران با «تولید اورانیوم ۶۰ درصدی» معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض نکرده است

اولیانوف: ایران با «تولید اورانیوم ۶۰ درصدی» معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض نکرده است
نماینده ارشد روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ایران را از غنی‌سازی اورانیوم ۵ درصد، ۲۰ و حتی ۶۰ درصد منع نمی‌کند. طبق اصول این معاهده،‌ ایران این معاهده را نقض نکرده است.

به گزارش کلینی نیوز، نشست فصلی حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش، جریان دارد. در اولین روز این نشست که روز دوشنبه این هفته آغاز شد، رافائل گروسی، مدیر آژانس، در گزارشی به شورای حکام آژانس گفت: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، هرچند سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد کمی کاهش یافته است.» او گفت که «تنها با تعامل سازنده و معنادار می‌توان به همه این نگرانی‌ها رسیدگی کرد و بار دیگر از ایران خواست که به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.»

یخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با رسانه حکومتی انگلیس ضمن تاکید بر نقش آمریکابه گسترش سریع فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصریح کرد که با خروج دولت دونالد ترامپ از برجام و اعمال تحریم علیه ایران بود.

ابن مقام روسی دلایل نگرانی از برنامه هسته ای ایران را نقش آژانس در ایران میداند و می گوید: با اقدام‌های تلاقی‌جویانه تهران در مقابل سیاست فشار حداکثری آمریکا کاهش یافت… هیچ دیپلماسی وجود ندارد… مذاکرات در وین از سوی بریتانیا، فرانسه و آلمان متوقف شد… البته که این شرایط ما را نگران می‌کند…

خبرگار بی بی سی در خصوص انباشت اورانیوم غنی‌شده شصت درصدی… برایش مصرف غیرنظامی وجود ندارد؟

اولیانوف پاسخ داد : برای تهیه بعضی ایزوتوپ‌های پزشکی چنین چیزی نیاز است. از جمله شصت درصدی. ولی باید به خاطر داشته باشید که معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ایران را از غنی‌سازی اورانیوم ۵ درصد، ۲۰ و حتی ۶۰ درصد منع نمی‌کند.

ایران معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض نکرده است

وی اضافه کرد: طبق اصول این معاهده،‌ ایران این معاهده را نقض نکرده است. یک بار دیگر بگویم که باید در نظر داشته باشیم که چطور به این نقطه رسیدیم: تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران این شرایط را تحمل کرد و صبر نشان داد ولی در ماه مه ۲۰۱۹ وقتی آمریکا علیه ایران تحریم‌های نفتی اعمال کرد، ایران تصمیم گرفت که مقابله کند و حالا در شرایطی خوبی نیستیم. اما توجه داشته باشید که این تقصیر کسی که مقابله کرد، نیست. این به نظر ما تقصیر کسانی است که ایران را تحریک به مقابله کردند.

به نظر من هیچکس دلیلی در دست ندارد که بگوید، ایران در حال تولید سلاح هسته‌ای است، من دلیلی ندارم که فکر کنم ایران نقشه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای دارد. رهبر مذهبی ایران تولید این سلاح‌ها را منع کرده و برنامه هسته‌ای ایران همچنان تحت کنترل است.

بازگشت به میز مذاکره

 نماینده ارشد روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  دراین مصاحبه  بیان داشت که وقتی که همکاران غربی من در نشست‌های شورای حکام آژانس، گله و شکایت از ایران را آغاز می‌کنند که ایران از تعهداتش تخطی کرده است و بعضی محدودیت‌های برجام را زیر پا گذاشته، معمولا به آنها می‌گویم که این تقصیر شماست.

کلید عادی کردن شرایط در دست خود شماست: کافی است برگردید به میز مذاکره و توافقی را که روی میز است،‌ نهایی کنید و بعد خواهید دید که طی چند ماه به جای غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران به غنی‌سازی زیر سه ممیز شصت و هفت درصد باز خواهد گذشت. همین در مورد سانتریفیوژها هم صدق می‌کند. همه چیز می‌تواند از طریق دیپلماسی به حالت عادی بازگردد.اما متاسفانه کشورهای غربی مذاکرات را متوقف کرده‌اند و این اشتباه استراتژیک آن‌هاست.

وی افزود:باید به اصل برجام برگردیم. باید به اجرای پروتکل الحاقی برگردیم که ایران اجرای آن را بعد از فشار حداکثری آمریکا متوقف کرد. یک بار دیگر بگویم: باید روشن کرد که نقطه شروع این تحولات منفی کجا بود و این نقطه چیزی نیست که به ایران مربوط باشد.

بی‌بی‌سی: من یادم می‌آید که آخرین باری که دو طرف به یک توافق برای زنده کردن برجام بسیار نزدیک شدند، این آقای لاوروف بود که چوب لای چرخ مذاکرات گذاشت …با درخواستش برای دسترسی به بازارهای ایران، علیرغم تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر جنگ اوکراین.

اولیانوف: متاسفم که شما یک خبری جعلی را تکرار می‌کنید؛ این خبر جعلی معروف را. من در روند مذاکرات شرکت داشتم: شخصا، من در جریان همه چیز در داخل مذاکرات بودم.

بی‌بی‌سی: بی بی سی فارسی هم بود؛ همان موقع که این مذاکرات در جریان بود.

اولیانوف: شما در خارج ساختمان بودید. من در داخل ساختمان بودم و من به همکاران غربی‌ام گفتم و این مساله را مطرح کردم که روسیه باید به بازارهای ایران دسترسی داشته باشد. ولی این حق ما بود. دیگران هم خواسته‌هایی شبیه این داشتند.

این یک روند عادی در مذاکرات است. ما خواسته‌های‌مان را مطرح کردیم و کشورهای غربی با بعضی از آن‌ها موافقت کردند. به خصوص در مورد خواسته‌های ما درباره نیروگاه هسته‌ای بوشهر که دیگران با آن مخالفت کردند و ما فورا پاسخ دادیم که حاضریم که علی‌رغم این مخالفت‌ها مذاکره را ادامه دهیم.

این روسیه نبود که میز مذاکرات را ترک کرد: این بریتانیا، فرانسه و آلمان بودند که میز مذاکره را بدون آن که توضیحی بدهند، ترک کردند.

خبرگزاری ایسنا آذرماه پارسال گزارش کرد که برای اولین بار، ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصد را در فردو آغاز و میزان تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خود را افزایش داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز یکشنبه اعلام کرده بود: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها از روز یکشنبه هفته جاری با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی سازی نطنز و فردو انجام می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.