کد خبر : 3570
تاریخ انتشار : جمعه 9 اردیبهشت 1401 - 17:41

انفجار در مسجدی در غرب کابل ده‌ها کشته وزخمی بجا گذاشته است

انفجار در مسجدی در غرب کابل ده‌ها کشته  وزخمی بجا گذاشته است
یک سخنگوی وزارت کشور/داخله طالبان به رسانه‌ها گفته است که در انفجار در مسجد/خانقاه موسوم به خلیفه در منطقه دارالامان کابل ۱۰ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، طلوع نیوز و آماج نیوز به نقل از منابع محلی خبر دادند که ساعت ۴ و ۱۰ دقیقه به وقت محلی پیش انفجاری در سه‌راهی علاءالدین در منطقه دارالامان شهر کابل رخ داده است. این انفجار در مسجد خلیفه صاحب رخ داده است. به گزارش الجزیره سخنگوی وزارت کشور تعداد کشته را ۱۰ تن و مجروحان ۱۵ نفر اعلام کرده است.

روزنامه «هرات تایمز» تلفات را بیش از ۳۰ کشته و زخمی اعلام کرده است.

ملا امام جماعت این مسجد به رویترز گفته است که ۵۰ نفر در پی این انفجار جان باخته‌اند.

سید فاضل آقا، امام این مسجد/خانقاه به رسانه‌ها گفته است که بمبگذار انتحاری خود را در میان نمازگزاران جابجا کرده و سپس منفجر نمود.

به قول وی پس از آن دود سیاه همه جا را فرا گرفت و اجساد زیادی در داخل محوطه این مسجد پراکنده افتاده بودند. او به رویترز گفته است که برادرزاده‌هایش در میان قربانیان این انفجار بودند.

خبرنگاران رسانه‌های افغانستان می‌گویند شمار تلفات بالاست. روح الله علی روزنامه نگار افغان در توییتر نوشته بیش از ۲۰۰ تن کشته و زخمی شدند. تاجودین سروش روزنامه دیگر افغان این رقم را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرده است اما این امار از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

به گفته شاهدان عینی انفجار در زمانی رخ داد که ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر در مسجد حضور داشتند.

این انفجار زمانی رخ داد که نمازگزاران در این مسجد اهل سنت پس از ادای نماز جمعه برای آنچه حلقه ذکر نامیده می‌شود، تجمع کرده بودند.

در افغانستان معمولا در کنار مساجد، خانقاه‌هایی هست که اهل طریقت در مواقع خاص برای ذکرگویی گردهم جمع می‌شوند. شماری از گروه‌های تندرو از جمله داعش، القاعده و گروه سلفی‌ها این طرز عبادت صوفیانه را بدعت و قابل تکفیر می‌خوانند.

هفته پیش در یک انفجار مشابه در یک خانقاه در ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز ۳۳ نفر به شمول کودکان کشته و ۴۳ نفر هم مجروح شدند.

سلفی‌ها جریان بزرگ مذهبی در افغانستان هستند که با طالبان پیش از بدست گرفتن قدرت گاهی همسو و گاهی درگیر بوده‌اند. بخشی از آنها به گروه داعش شاخه خراسان پیوسته‌اند و حالا در حال نبرد با طالبان هستند. این گروه مسئولیت حملات خونین پس از به قدرت رسیدن طالبان را برعهده‌ گرفته است.
طلوع نیوز نوشته مقامات امنیتی هنوز در مورد این رویداد اظهار نظر نکرده و جزئیات بیشتری ارائه نکرده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.