کد خبر : 19152
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1403 - 8:35

انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی همزمان با شکست در غزه

انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی همزمان با شکست در غزه
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی که انتظار آن می‌رفت، پس از خروج بنی گانتز از کابینه، تصمیم به انحلال کابینه جنگی شش‌نفره این رژیم گرفت.

به به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، اکنون انتظار می‌رود نتانیاهو با گروه کوچکی از وزرا، از جمله یوآو گالانت، وزیر دفاع و ران درمر، وزیر امور استراتژیک که در کابینه جنگ حضور داشتند، درباره جنگ غزه رایزنی کند.

 نخست‌وزیر اسرائیل با درخواست‌های شرکای ملی‌گرا-مذهبی در ائتلاف خود، وزیر دارایی، بزالل اسموتریچ و وزیر امنیت ملی، ایتامار بن‌گویر، برای حضور در کابینه جنگ مواجه شده بود، اقدامی که می‌توانست تنش‌ها را با شرکای بین‌المللی از جمله ایالات متحده تشدید کند.

این کابینه پس از پیوستن گانتز به نتانیاهو در یک «دولت وحدت ملی» در آغاز جنگ در ماه اکتبر تشکیل شد و همچنین شامل گادی آیزنکوت، شریک گانتز و آریه دری، رئیس حزب مذهبی شاس، به عنوان ناظر بود.

گانتز و آیزنکوت هر دو هفته گذشته، به دلیل آنچه به گفته آنها شکست نتانیاهو در تهیه استراتژی برای جنگ غزه بود دولت را ترک کردند.

خبرگزاری الجزیره ۲۰ خردادماه گزارش کرده بود که بنی گانتز عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی استعفای خود را اعلام کرد.

عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی در این خصوص گفت: مشارکت من در شورای جنگ برای یک سرنوشت بود و نه مشارکت سیاسی. خروج از کابینه تصمیمی پیچیده و دردناک است.

وی افزود: من کابینه اضطراری را با اندوه ترک می کنم. از نتانیاهو می‌ خواهم که هر چه زودتر به برگزاری انتخابات زودهنگام تن داده و یک کمیته تحقیقات سراسری تشکیل دهد. باید انتخاباتی برگزار شود که کابینه صهیونیسمی را به وجود آورد.

آیزنکوت هم ضمن اعلام استعفای خود، گفت کابینه‌ای که نتانیاهو رهبری می‌کرد، «تصمیم‌های مهم برای رسیدن به اهداف ما نمی‌گرفت».

او مطالب به نتانیاهو گفت: «ما مشاهده کردیم تصمیم‌هایی که اتخاذ کردی، لزوما در جهت منافع اسرائیل نبود».

نتانیاهو در جلسه کابینه گفت که او «برای رسیدن به هدف ازبین‌بردن توانایی‌های حماس، تصمیم‌هایی گرفته بود که برای رده‌های نظامی قابل قبول نبود». به نوشته گاردین، بعید است که انحلال کابینه جنگ تأثیر معناداری بر درگیری داشته باشد –‌تصمیم‌گیری به کابینه امنیتی بازمی‌گردد‌– اما پیامدهای سیاسی ممکن است مهم‌تر باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.