کد خبر : 5309
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 خرداد 1401 - 21:13

انحلال پارلمان اسرائیل؛ لائیر لاپید نخست‌وزیر موقت می‌شود

انحلال پارلمان اسرائیل؛ لائیر لاپید نخست‌وزیر موقت می‌شود
با تصمیم دولت برای انحلال پارلمان سرائیل، این کشور پنجمین انتخابات سراسری خود را در کمتر از ۴ سال گذشته برگزار می‌کند و یائیر لاپید، نخست وزیر موقت این کشور خواهد بود.

به گزارش کلینی نیوز، نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل توافق کردند تا برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در این کشور با انحلال پارلمان، زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم کنند. لائیر لاپید تا تشکیل دولت جدید نخست‌وزیر موقت خواهد بود.

بنا به گزارش خبرگزاری دویچه وله، دولت اسرائیل در نظر دارد با انحلال پارلمان (کنست) راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام هموار کند. شامگاه دوشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) نفتالی بنت، نخست‌وزیر و رهبر حزب “یامینا” و یائیر لاپید، وزیر خارجه و رهبر حزب “یش عاتید” بر سر این موضوع به توافق رسیدند. قرار است تا تشکیل دولت جدید، لاپید مقام نخست‌وزیری را به طور موقت بر عهده بگیرد.

نفتالی بنت در یک پیام تلویزیونی این اقدام را “تصمیمی درست” برای کشورش خواند. دولت ائتلافی اسرائیل از سال گذشته با مجموع هشت حزب با سیاست‌های بسیار متفاوت شروع به کار کرد. هدف مشترک این احزاب پایان دادن به نخست‌وزیری طولانی‌مدت بنیامین نتانیاهو بود. آنها هر چند به این هدف رسیدند، اما در پارلمان اکثریتی بسیار شکننده داشته‌اند. استعفای یکی از نمایندگان حزب یامینا در ماه فروردین موجب شد تا دولت اکثریت خود را در کنست از دست بدهد.

در همین حال حزب “فهرست متحد عربی” نیز در واکنش به درگیری‌های خشونت‌بار اخیر میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینیان تهدید کرده بود که از ائتلاف خارج خواهد شد.

بنت و لاپید اعلام کرده‌اند که هفته آینده لایحه انحلال دوره کنونی پارلمان را به رأی خواهند گذاشت.

دولت ائتلافی زائیده از این توافق ترکیبی از ۸ حزب از طیف‌های مختلف سیاسی بود که هدف مشترکشان جلوگیری از به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو بود.

آقای نتانیاهو در حال حاضر به اتهام فساد محاکمه می‌شود، اتهامی که خودش رد می‌کند.

هفته گذشته نظرسنجی‌ تلویزیونی کانال اسرائیل نشان داد که بلاک سیاسی که از سوی آقای نتانیاهو رهبری می‌شود می‌تواند در انتخابات تازه اکثریت کرسی‌ها را به دست بگیرد اما هنوز دو کرسی با کسب اکثریت فاصله خواهد داشت.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.