کد خبر : 1804
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 تیر 1398 - 19:37

انتقال و جابجایی آراد کوه، عهده کارگروه ملی است

انتقال و جابجایی آراد کوه، عهده کارگروه ملی است
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران انتقال مرکز بازیافت زباله از آرادکوه به مکان دیگر می‌گوید:باید به این نکته توجه داشت که آرادکوه از سال ۱۳۵۲ به صورت رسمی به عنوان مرکز بازیافت و دفن زباله تهران انتخاب شده است.

 

به گزارش کلینی نیوز، کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در راستای حفظ حقوق شهروندان و حفاظت از محیط زیست تمام اقدامات پیگیرانه و قانونی را بکار خواهیم برد، نه تنها در آرادکوه بلکه در همه سایت‌های پسماند با رعایت قانون مدیریت پسماند، زباله‌ها ساماندهی می‌شوند.

کلانتری با اشاره به تشکیل جلسات کارشناسی متعدد با مدیران شهرداری و استانی، بیان می‌کند: در حال حاضر تنها گزینه‌ای که منطقی به نظر می‌رسد جابجایی مرکز ساماندهی زباله آرادکوه به مکان مناسب‌تری است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران تاکید می‌کند: چون بافت‌های جمعیتی باقرشهر، کهریزک ، شهرری و حسن آباد منطقه را احاطه کرده، از دیدگاه فنی کارشناسان محیط زیست، آراد کوه نمی‌تواند با این وضعیت به فعالیت خود ادامه دهد و باید به مکان مناسب‌تری با رعایت شرایط زیست محیطی منتقل شود.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم در حاشیه کارگروه کاهش آلودگی هوا در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت جابجایی مرکز دفن زباله از آرادکوه اظهار کرده‌بود: آرادکوه ظرفیت خاصی دارد و در افق بلندمدت، باید مطالعه کرد تا به مکان دیگری براساس جداسازی، تبدیل به کمپوست و غیره منتقل شود.

وی در مورد اقدامات اجرایی این جابجایی افزود: محیط زیست استان تهران در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده و با شهرداری نیز وارد مذاکره شده، تا در آینده نزدیک این اتفاق رُخ دهد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران از “گله‌مندی” شدید رهبر جمهوری اسلامی از “بوی نامطبوع” در تهران و دستور او برای رفع آن “تا پایان دولت دوازدهم” خبر داد. انتشار بوی تعفن در بخش وسیعی از تهران از دی‌ماه گذشته آغاز شد.

گفتنی است، سال گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران از “گله‌مندی” شدید رهبر جمهوری اسلامی از “بوی نامطبوع” در تهران و دستور او برای رفع آن “تا پایان دولت دوازدهم” خبر دادبود. انتشار بوی تعفن در بخش وسیعی از تهران از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد.

رضا عبدلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص اظهارات مسئولان محیط زیست استان تهران در رابطه با تعلل شهرداری تهران برای انتقال مرکز بازیافت زباله از آرادکوه به مکان دیگر می‌گوید: باید به این نکته توجه داشت که آرادکوه از سال ۱۳۵۲ به صورت رسمی به عنوان مرکز بازیافت و دفن زباله تهران انتخاب شده است.

وی افزود: این در حالی است که چند سال بعد مرکز آبعلی به عنوان مرکز دفن پسماند ساختمانی قلمداد شد و در سال ۱۳۹۰ هم کارگروه ملی پسماند کشور فعالیت مرکز آرادکوه را تأیید کرده است.

عبدلی با اشاره به اینکه قانون مدیریت پسماند سال ۱۳۸۳ به تصویب رسیده و آیین نامه آن در سال ۱۳۸۴ تهیه شده است، می‌گوید: در این قانون اشاره شده که تعیین محل پردازش تخلیه و به طور کلی تعیین تکلیف زباله هر شهر به عهده وزارت کشور و کارگروه ملی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، بیان می‌کند: این یک اشتباه است که تصور کنیم شهرداری می‌تواند در خصوص جابجایی محل دفن زباله تصمیم بگیرد، زیرا شهرداری تنها یک مجری بوده و تعیین تکلیف به عهده کارگروه ملی است و هرمحلی را که کارگروه ملی تعیین کند، آنجا محل دفن و تفکیک زباله خواهد بود.

وی تاکید می‌کند: من مجری هستم و برایم فرقی نمی‌کند که زباله را در آرادکوه تفکیک کنم یا در جای دیگر به شرط اینکه کار گروه ملی تجهیزات، فضا و زیرساخت‌های لازم را به من بدهد تا من زباله را به جای جدید منتقل کنم.

این مقام مسئول در شهرداری تهران، افزود: ۲۱ دستگاه و سازمان عضو کارگروه ملی هستند و طبیعتاً تا در آن کارگروه تصمیم‌گیری نهایی نشود نمی‌توان مرکز دفن زباله را جابجا کرد.

به گزارش کلینی نیوز، بر اساس درخواست تعدادی از اعضای هیئت دولت که هم اکنون با موافقت مسئولان مهم اجرایی در حال بررسی توسط کارشناسان نهاد ریاست جمهوری است، مقرر شده با توجه به فعالیت هزاران واحد صنعتی مجاز در اطراف پایتخت و تولید حجم قابل توجهی پسماند در این منطقه، ۷۰ هکتار از اراضی مناطق معروف به هوشنگ آباد و عزیزآباد در  حوالی بخش فشافویه برای کاهش بار آلایندگی پسماندهای صنعتی و پزشکی استان تهران اختصاص یابد.

این تصمیم با اعتراضات شهروندان فشافویه ذر فضای مجازی روبروشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.