کد خبر : 19992
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 مرداد 1403 - 8:57

انتقال مخفیانه هزاران افغان به پایگاه‌های نظامی انگلیس از طریق پاکستان

انتقال مخفیانه هزاران افغان به پایگاه‌های نظامی انگلیس از طریق پاکستان
رسانه های پاکستانی اعلام کردند دست‌کم ۵ هزار افغان، از جمله صدها نظامی پیشین، به صورت مخفیانه از افغانستان خارج شده و از طریق پاکستان به پایگاه‌های نظامی انگلیس منتقل شده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از العربیه، روزنامه «نشنال» چاپ پاکستان به نقل از منابع خود گزارش داد که هزاران نفر از جمله صدها نظامی و اطلاعاتی دولت سابق افغانستان به‌طور پنهانی از این کشور به انگلیس منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این افراد در ۱۰ ماه گذشته مخفیانه از افغانستان به پایگاه‌های نظامی در انگلیس منتقل شده‌اند.

در گزارش روزنامه «نشنال» آمده است: «تایید شده که از اکتبر سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ افغانستانی وارد انگلیس شده‌اند که بسیاری از آنها از ترس حکومت طالبان به  جرم همکاری با اشغالگران تهدید به اعدام فرار کرده‌اند.»

در گزارش همچنان آمده است: «در عملیاتی به نام لیزوریت (Lazurite) نام رمز وزارت دفاع انگلیس برای این ماموریت، نیروهای دولت سابق افغانستان که در کنار نیروهای انگلیس کار می‌کردند، اکنون در خانه‌های نظامی مازاد در سراسر بریتانیا زندگی می‌کنند.»

بر بنیاد این گزارش: «بیش از ۱۰۰۰ نفر مستقیماً از طریق پاکستان به خارج از افغانستان منتقل شده‌اند. در میان کسانی که تخلیه شده‌اند، ۱۵۶ نفر که برای سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس کار می‌کردند همراه با خانواده‌های‌شان هستند.»

روزنامه «نشنال» در گزارش نوشته است که بسیاری از کسانی که با برای سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس همکار بودند هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند و از سوی  حکومت طالبان در معرض «خطر ردیابی و قتل» هستند.

یکی از منابع که عضو عملیات تخلیه است، به این روزنامه گفت: «وقتی واجد شرایط بودن آنها تایید شد، آنها را تخلیه خواهیم کرد.»

این منبع گفت که بررسی‌های امنیتی روی این افراد و خانواده‌های آنها به سرعت توسط وزارت داخله (کشور) بریتانیا انجام می‌شود تا اینکه واجد شرایط بودن آن‌ها تایید شود.

از زمان فروپاشی حکومت پیشین افغانستان به‌دنبال خروج نیروهای غربی و سقوط کابل به دست طالبان در سال ۲۰۲۱، به همراه این افراد تخلیه شده، تاکنون بیش از ۲۷۰۰۰ نفر از افغانستان در بریتانیا اسکان داده شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.