کد خبر : 15761
تاریخ انتشار : جمعه 1 دی 1402 - 14:11

انتقاد شدید عراق از سیاست‌های آبی ترکیه

انتقاد شدید عراق از سیاست‌های آبی ترکیه
ر حالی که سدهای ترکیه لبریز شده، این کشور حاضر به رها کردن آب در رودخانه فرات نیست و این مسئله برای عراق مشکل جدی ایجاد کرده است.

به گزارش کلینی نیوزبه نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عون ذیاب وزیر منابع آبی عراق، گفت که سیاست ترکیه در رهاسازی آب در سال ۲۰۲۳ سازنده نبوده و افزود که این کشور به درخواست عراق برای رهاسازی ۵۰۰ مترمکعب آب در ثانیه از سد الیسو عمل نکرده است.

وی گفت که ترکیه در سال ۱۹۸۷ توافقی موقت با سوریه بست که به موجب آن متعهد شد که در هر ثانیه ۵۰۰ متر مکعب آب را آزاد کند و قرار بر این شد که توافق تا زمان توافق دائم میان ترکیه و سوریه و عراق پابرجا باشد و هنوز سه کشور به توافق دائم نرسیده‌اند.

وزیر منابع آبی عراق بیان داشت که ترکیه بیش از ۲ سال است که این توافق را اجرا نمی کند و از آوریل ۲۰۲۱ حجم رهاسازی آب از سد الیسو کم‌تر از ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه است و این بر حجم آب رود فرات تأثیر منفی گذاشته و ذخایر سد حدیثه را بسیار کم کرده است.

وی گفت که این موضوع مشکلات جدی برای عراق ایجاد کرده و این کشور را وادار کرد که دست به کار پرهزینه انتقال آب دجله به فرات بزند و افزود که این در حالی است که سدهای ترکیه بر فرات پر شده و ۲۵ میلیارد متر مکعب آب دارد و ترکیه می‌تواند بخشی از آن را رها کند.

ذیاب تأکید کرد که این وضعیت باعث مشکلات جدی در تأمین آب در استان ذی‌قار و در تالاب‌های عراق شده است در حالی که آب پشت سدهای ترکیه تبخیر می‌شود.

شکایت عراق از ترکیه در شورای امنیت بر سر کاهش «سهم آبی» 

به گزارش خبرگزاری فارس، «رفیق الصالحی» عضو کمیسیون کشاورزی و آبها در پارلمان عراق، ،۲۶ فوریه پارسال خواستار ارائه دادخواست علیه ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل به دلیل بستن آب بر روی عراق و بازی با سهم آبی مصوب این کشور طبق قانون بین‌الملل شد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه عراقی «المعلومه» تصریح کرد: «دولت عراق باید در خصوص پرونده آب، علیه ترکیه در شورای امنیت دادخواست ارائه کند. پایین بودن سطح آبی که از ترکیه وارد عراق می‌شود، موجب آلودگی محیط زیستی و نابودی امنیت غذایی و مهاجرت ساکنان اطراف هورها و از بین رفتن سرمایه دامی می‌شود».

وی تاکید کرد: «ترکیه در حال جنگ با عراق، آبی و نظامی است. اقدام به قطع آب و تشنه کردن مردم عراق می‌کند و این به آن معناست که برای عراق فاجعه‌ به وجود می‌آید و در معرض خشکسالی قرار می‌گیرد.

این در حالی است که به دلیل سدسازی‌های ترکیه و راه‌اندازی این سدها، استانهای متعددی در عراق طی سالهای اخیر از کاهش ذخایر رودخانه‌های دجله و فرات، رنج می‌برند. به عنوان مثال، استان میسان عراق که بیشتر با کشاورزی شناخته می شود، در حال حاضر بر اثر کاهش سطح آب و افزایش میزان نمک و خشکی زمین که حاصل جنگ آبی ترکیه است، با مشکلات متعددی در بخش کشاورزی دست و پنجه نرم می‌کند.

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، گفته می‌شود سدسازی های ترکیه بر روی دجله و فرات بیش از شش و نیم میلیون هکتار از اراضی زراعتی سوریه و عراق را خشکانده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.